Sunday, May 13, 2018

Roger Waters Sportpaleis/Antwerpen 11/05/18

Mooi toch hoe oud Pink Floyd leden David Gilmour en Roger Waters  elkaar (schijnbaar) respectvol afwisselen op de concertkalender? In 2013 mocht Waters nog de weide van Werchter vullen voor – zullen we het maar zeggen - zijn Wall, 3 jaar later passeerde Gilmour twee avonden langsheen de Tiense Markt (rond solo plaat “Ratlle that lock”) en dit jaar is het wederom de beurt aan Waters voor 2 Sportpaleizen van zijn “Us + Them”-tour. Op dit ritme blijven onze en daarmee ook de stilaan krakende gewrichten van het voltallige legioen Pink Floyd fans,  bij gebrek aan een échte reünie, soepel natuurlijk. Niet dat het Sportpaleis daar nu in eerste plaats voor was volgelopen maar Waters loste vorig jaar ook nog een plaat. Voor die “Is this the life we really want” huurde hij Radiohead producer Nigel Godrich en multi-instrumentalist Jonathan Wilson in. Die laatste mag ook tijdens de lopende tour van Waters mee het podium op. Samen met gitarist Dave Kilminster (zie ook John Wetton en Steven Wilson) vult deze Jonathan immers het gat dat Gilmour open laat als Waters onder eigen naam de baan op gaat.
We hadden op een zitje van 90€ – “Money, it’s a hit” - plaats genomen in het Sportpaleis met de verwachting zowel audio- als visueel te worden overdonderd. Dat eerste viel in opener “Breathe” nogal dunnetjes uit maar wat dat tweede betreft kwamen we met een podium vullende videomuur meteen aan onze trekken. Het openings half uur liep unisono langs Floyd classics: “One of these days”, “Time” en – de mooiste in Antwerpen – “The great gig in the sky”. “Welcome to the machine” vulde aan waarna plaats werd gemaakt voor werk uit die laatste plaat en de politieke tribune van Waters alsmaar nadrukkelijker het concert binnen kwam. Het pleit voor Waters, en zijn inspanningen om in dit late stadium van zijn carrière nog nieuw werk af te leveren, dat zowel “The last refugee” als “Picture that” goed overeind bleven tussen dat spervuur aan tijdloze songs in deel 1. De zaal liet zich – geheel volgens de verwachting natuurlijk – pas collectief inpalmen door (al misten we hier Gilmour misschien wel het hardst) “Wish you were here” en “Another brick in the wall” dat met een lokaal kinderkoor van extra stemkracht werd voorzien en in de slogan “RESIST” aan het einde geblokletterd op het scherm alvast iedereen wou warm maken voor nog meer méér politieke boodschappen tijdens de pauze. Net voor hij het podium afwandelde om wat op adem te komen nam Waters het trouwens ook nog op voor de Palestijnen. Applaus steeg op. Dat Waters het ook niet op Trump heeft begrepen liet hij ondubbelzinnig horen en zien tijdens “Pigs (Three Different Ones)” dat samen met "Dogs" erg knap het tweede deel van de avond inluidde. De zaal werd overigens gedurende zowat het ganse tweede deel met een heuse extra videomuur doormidden gekliefd (op dezelfde wijze als U2 in hetzelfde Sportpaleis 2 jaar terug); daarop poses van Donald en zijn fijnbesnaarde tweets. De videomuur beeldde ook het iconische Battersea Power Station uit dat de “Animals” hoes van Floyd sierde waarop U beide songs terug vind. Op dit punt in het concert wist Waters ons voor het volle pond te boeien. De groep klonk begenadigd – Kilminster soleerde Gilmour-proof alles naar duizelingwekkende hoogte – en beeld en muziek deden hun werk ten volle. Dat er ook een varken remote-control gestuurd door de zaal vloog ging zelfs haast achteloos aan ons voorbij. Rinkelen deed de kassa voor ons echter niet bij “Money”, dat hoorden we ene David Gilmour een stuk beter doen in Nimes 2 jaar terug. “Us and Them”, het vlaggenschip van deze tour zeg maar, overtuigde dan weer wel, net als het uit “Dark side” geplukte en royaal psychedelica rondstrooiende tweeluik “Brain damage/Eclipse”. Waters toonde met gekruiste armen aan het aanhoudend applaudisserende Sportpaleis dat hij de appreciatie erg op prijs stelde. Hij voelde dat het in zo’n sfeer wel goed zou komen met de wereld. Na die zegen te hebben ontvangen restte voor de volgepakte zaal enkel nog de grootse finale met “Mother” en “Comfortably numb”.
Dat ook de tweede avond, gisteren, in een nagenoeg identiek scenario zal zijn verlopen durven we hier met stellige zekerheid neerpennen. De strak geregisseerde show biedt immers niet veel plaats aan ingevingen van het moment. Onze vergelijkende studie met “die andere” luidt na afloop als volgt: bij Waters – en al zeker tijdens dit “Us + Them” spektakel – is de boodschap sterker, bij Gilmour was dat de muziek (ook elders op deze blog te lezen). Niet dat één van hen de Pink Floyd erfenis oneer aan doet maar daarom is het niet minder zonde dat ze de krachten al jaren niet meer willen bundelen.

No comments: