Zanger en bandleider Ruban Nielson zag er bij het
verschijnen in de AB wat vreemd uit met een baseball-outfit die hij schijnbaar
toch 2 maatjes te groot had gekocht. Ook de blik in de ogen zag er – we stonden
toch in de voorste gelederen – wat wazig uit. Toen we bij opener “Ffunny
Ffrends” even achterom keken bleek voor dit nog niet zo wijdverspreide orkest de
Brusselse AB in Ballroom-modus (zaal zonder de tribunes) toch aardig gevuld te
zijn. Het nummer “Ffunny Ffrends” dat in 2010 de start van de groep markeerde
klonk live alvast weinig overtuigend en ook de tweede van de avond “From the
sun”, waarin Nielson al solerend de zaal rondging, was een gesel voor onze gehoorgangen.
Niet alleen klonk de solo geheel inspiratieloos, ook werd de song tergend luid naar
zijn finale geloodst. Even dachten we in het verkeerde concert te zijn beland
maar met “Necessary evil” – ons eerste échte moment van herkenning - leek het aanvankelijk
ondanks de titel nog wel goed te zullen komen maar ook hier maakte Nielson’s
stem geen al te beste beurt en werden die zinnenprikkelende blazers van de
plaat node gemist. Ook het dromerige “Ministry of Alienation” was ondanks het
Prince-lijk randje, evenals het slome “The internet of love (that way)” dat er
achter volgde, niet bij machte het concert naar een hoger plan te tillen. “Major
League Chemicals” en “American guilt” mochten dan al aardig in de richting van
Tame Impala knipogen, met het geluid waarmee UMO beide songs in de AB presenteerde vormden
ze alvast geen concurrentie voor de Australiërs. “Multi-love”, tot dusver
wellicht het bekendste nummer van de groep over een driehoeksverhouding (“Multi-Love
has got me on my knee We were one, then become three”), zet zich muzikaal mooi op
één lijn met wat Alt-J zo aantrekkelijk maakt maar gold in de AB niet meer als 'dat nummer dat er nu eenmaal aan het eind moet aan toegevoegd worden'. Even
dachten we om de AB, ongewoon voor ons doen, vroegtijdig te verlaten maar om het track record van onze blog op peil te houden
bleven we hangen. In een omgekeerde logica kreeg dit Unknown Mortal Orchestra
het dan toch nog voor elkaar om, na een duffe, véél te luide en ongeïnspireerde
set, de zaal te trakteren op enkele frisse en goed uit de pan swingende bissen.
Het ingetogen “Chronos feasts on his children” beet de spits af waarna “Hunnybee”
voor de langverwachte verlossing zorgde en de AB toch wat aan het dansen kreeg.
Ook “Everyone acts crazy nowadays” (daar is Prince weer!) en “Can’t keep checking
my phone” (met de ogen dicht zagen we die discobol al heerlijk rondjes draaien) kwamen mooi in balans de boxen uit en zorgden voor een bries van onverwachts feestplezier.
Met de eindmeet in zicht wist dit Unknown Mortal Orchestra zich
dus alsnog, gelukkig zonder MUG interventie, zelf te reanimeren. Het zag er
nochtans lange tijd naar uit dat ze het middelste adjectief uit de groepsnaam
helemaal gingen waarmaken in de AB.
No comments:
Post a Comment