Monday, July 23, 2018

Jasper Steverlinck Boomtown (Opera)/Gent 21/07/18

Waar vroeger publiek van de Gentse Feesten ook even halt hield op Boomtown is sinds enkele jaren het festival zelf méér een reden op zich geworden om in die 21e juli week af te zakken naar de Gentse Kouter. Ook het (betaald) toevoegen van de aanpalende zalen (Opera en Handelsbeurs) aan het festivalparcours is een stap waar publiek enkele jaren geleden de organisatie is in gevolgd. Na Adamo en Suzanne Vega eerder op de week stond op onze nationale feestdag Gentenaar Jasper Steverlinck op het programma van de Opera, ook voor hem een adembenemend mooie locatie wellicht om te mogen in aantreden.
Aan een introductie van Steverlinck hoeven we hier wellicht niet veel woorden te besteden. Zijn successen met Arid en ook solo zijn bekend. Gezien het fenomenale stembereik dat in de man huist leek niets Steverlinck te zullen weerhouden van internationaal succes maar verwoede pogingen draaiden tot dusver op niets uit. Met succesproducer Jake Gosling (Adele, Ed Sheeran) onder de arm trok hij voor een zoveelste poging vorig jaar diens Londense studio in maar… , en dat siert hem, met beats als glijmiddel voor zijn songs kon Steverlinck niet leven waarop hij met lege handen, én een dure rekening voor Gosling, uit de Britse hoofdstad terugkeerde. Het songmateriaal dat op de plank klaarlag behoefde echter een méér stripped-down approach wat een man van bij ons (Jean Blaute) beter begreep. Met hem als producer leidde dat uiteindelijk tot zijn fantastische 2e solo plaat, het dit voorjaar uitgebrachte “Night prayer”. We kunnen mis zijn maar dit zou wel eens de plaat kunnen worden waar Steverlinck nog lang voor zal worden herinnerd.
De toer die Steverlinck rond die nieuwe plaat doet leidt hem momenteel langs uitverkochte zalen. Voor dit Boomtown concert was dat in de Gentse Opera niet anders. Het “opnieuw in de markt zetten” van de voormalige Arid frontman miste met het Warmste Week lied “Here’s to love” – ook een voorloper van die nieuwe plaat dus - en zijn deelname aan het VTM programma “Liefde voor muziek” duidelijk zijn effect niet. Slechts geflankeerd door één toetsenman en een strijkerskwartet koos Steverlinck ook live voor een minimale opsmuk. Presentator Jan Douwe Kroeske van het legendarische ‘2 Meter Sessies’-programma van de Nederlandse radio verwittigde in zijn introductie dat we erg zouden worden geraakt door deze intieme Steverlinck maar dat gebeurde niet als bij toverslag toen het concert, weliswaar niet onaardig van start ging met  “Sad reminders”. Ook “Here’s to love”, dat net als een nummer dat de plaat niet had gehaald (“Love will find you”) vooraan in de set zat, kregen dat nog niet voor elkaar. Pas bij “Color me blind” – een wereldnummer! – rolden de rillingen voor het eerst rijen dik over onze rug. Gezeten hoog boven in de Opera – het vierde balkon – had Steverlinck ons vanaf dan te pakken. Hij liet niet meer los. Dat hij ooit nog het werk van Niels Destadsbader zou ter hand nemen, die grens had “Liefde voor muziek” bij hem verlegd. De Steverlinck touch in “One thing I can’t erase” is ook wat ons aan dat nummer bindt en ver genoeg van het origineel weghoudt. Zó grensverleggend moet het voor ons nu ook weer niet worden. Bij “Someday” en “Things that I should have done” voelde je de volle Opera aan zijn pluche vastgekluisterd. Ook bij “Need your love” en een al even indrukwekkend “Broken” nam Steverlinck ons, ogen dicht, achteruit leunend, ver weg van het Gentse Feestengedruis, mee in het universum van zijn songs. Met titelsong “Night prayer”, een nummer dat hij in een handomdraai (!) schreef in opdracht van Gosling kwam Steverlinck aan een – we hadden het tegen dan al lang anders gewild - onmogelijk af te wenden einde van zijn set toe. Gelukkig kwam er nog een dubbele bisreeks achteraan om ons wat langer in de ban te houden. In “My day will come” was geen Dinky Toy meer te bespeuren, bij “Open your heart” zagen we – 21 juli en buiten tropisch warm, binnen met de ogen dicht – een winters tafereel opduiken en “On this day” schopte het zaterdag tot onze favoriete goodbye song waar we enkele maanden op kunnen teren nu.
Met zijn “Night prayer” zocht Steverlinck naar eigen zeggen songs die zich thuis voelen naast werk van Dylan en Leonard Cohen. Alsof het nog niet genoeg is dat hij die ook daadwerkelijk heeft gevonden mag hij na afgelopen zaterdag wat ons betreft ook in het performen een rijtje groten gaan vervoegen. Die Jan Douwe had het dus bij het rechte einde.

No comments: