De achtste festivaldag werd in het gezelschap van een
bescheiden aanwezige avondzon op gang getrokken door Warhaus (❷). Net als op Crammerock vorige zomer botsten we ook nu
weer op de inwisselbaarheid van songs tussen het nevenproject van Maarten Devoldere
en Balthazar, het Kortrijkse collectief dat hij samen met Jinte Deprez (alias
J. Bernardt) heeft groot gemaakt. Met more
of the same en Devoldere’s hypnotiserende timbre traden halfweg set onze
geeuwspieren bij Warhaus jammer genoeg in werking, iets wat ons tot nog toe bij
Balthazar niet was overkomen.
De Britpoptaart van deze avond werd na Warhaus aangesneden
door Manic Street Preachers (❸),
een trio uit Wales dat ooit een kwartet vormde met de al ruim 20 jaar spoorloos
verdwenen Richey Edwards. De hoogdagen van The Manics liggen al even achter ons
maar dat weerhoudt de groep er niet van leuke platen te blijven maken (laatst nog die “Resistance is futile”) en live steevast bovengemiddeld te presteren. Het helpt
ook dat er uit hun oeuvre een best of
te puren is waar eigenlijk de rest van het deelnemersveld van deze avond
nederig het hoofd moet voor buigen. Openen met “Motorcycle emptiness”, de song
die hen ten tijde van hun debuut in ’92 meteen een ticket voor de eeuwigheid
bezorgde, was een statement dat kon tellen. De overbodige Cure-cover “Inbetween
days” was de enige smet op een uitstekend concert waarvan een met live-trompet
gebracht “Kevin Carter” en het felle “Motown Junk” als hoogtepunten ons boekje
in gingen. Lokeren bedankte
met samenzang tijdens slotsong “If you tolerate this then your childeren will
be next”.
dEUS (❹)
heeft met Bruno De Groote een opvolger beet voor Mauro en presenteert zich deze
zomer opnieuw aan het publiek. Op TW Classic (lazen we) zat dat nog niet
helemaal als gegoten maar in Lokeren speelden de Antwerpenaren een beresterk
concert dat vanaf de eerste noot (“If you don’t get what you want”) gensters
sloeg. De Groote kan op het zicht af doorgaan voor uw dagblandhandelaar van om
de hoek – in Zingem om precies te zijn (@JurgenMagerman!) - maar heeft gouden
vingers waarmee hij zowel de weerbarstige partijen (“Sun Ra”) als de meer
lieflijke motiefjes (“Little arithmetics”) losjes uit de pols schudt. Ook de
overige bandleden speelden samen, aangevuurd door een verbeten Barman, het
beste dEUS concert dat we sinds jaren van de groep hebben gezien. Als deze
Lokerse flow zich in het najaar ook
doorzet in de studio belooft het ook op plaat een straffe wedergeboorte te
worden van Antwerps’ finest.
Kasabian (❷½)
had het na een (wat onverwachts) sterk dEUS over de kaap van twaalf uur niet onder de markt om het plat
geregende plein, dat half leeg was komen te staan, aan de praat te houden. Met
een gezwinde start (“Ill Ray”, “Underdog”) leek de tandem Meighan-Pizzorno – 2
frontmannen voor de prijs van 1 - daar aanvankelijk met de vingers in de neus
te zullen in slagen maar naarmate het concert vorderde verslapte toch de
aandacht. Met een hoorbaar ingehouden PA grepen “Club Foot” en “Empire” ons ook
minder bij het nekvel dan ze dat bij eerdere gelegenheden wel deden. Ook aan de
nummerkeuze leek er iets te schorten. Lokeren had duidelijk niets gemeen met
het lange “Treat” en “Stevie” (allebei uit het vorige “48:13”) en zat
overduidelijk te wachten op “oudjes” “L.S.F.”, “Vlad The Impaler” en “Fire” om opnieuw
het beste van zichzelf te geven. In het gokkantoor hadden we vooraf 4 sterren
ingezet op het zootje ongeregeld uit Leicester, een inleg die we in de Lokerse
nacht gaandeweg zagen verloren gaan.
No comments:
Post a Comment