In de rangen van The Analogues vind je muzikanten die stuk
voor stuk een indrukwekkende staat van dienst hebben in de Nederpop. In de
aanloop naar deze “White Album”-tour trokken ze ook nog Felix Maginn aan om de
met gehoor problemen kampende Jan Van der Meij (ex-Vitesse en Powerplay) te
vervangen. Maginn, een Noord-Ier by the
way, is naast frontman van het voornamelijk in Nederland bekende Moke ook
notoir Beatle liefhebber, of wat had u gedacht. Achter de drumkit zit Fred
Gehring die als oud bestuurslid van kledingmerk Tommy Hilfiger uit een gans
andere hoek komt. “Op een dag vind je de job van je leven… en ben je weg”,
zoiets wellicht.
De Roma was vrijdag alvast tot in de nok gevuld om met deze trip down memory lane het weekend in te
zetten. Velen zullen wellicht blindelings hebben geboekt nadat de groep zowat
een jaar geleden dezelfde zaal al had aangedaan met hun “Sgt. Peppers”-concert.
In het publiek was het bemoedigend om te zien dat meerdere generaties, zelfs in
één en hetzelfde gezelschap, vertegenwoordigd waren. Het hoeven hiervoor dus niet
altijd Studio 100 Spektakel Musicals te zijn. Het concert volgde getrouw de
plaatvolgorde wat alvast met “Back in the USSR” een gezwinde opener opleverde.
Meteen voelde je de getrouwheid van de kopie aan het origineel want het instrumentarium
waarmee de groep aan de slag gaat moet bij The Analogues immers van zelfde makelij zijn als 50
jaar terug. De kern van de groep bestaat uit 5 leden maar om de Beatles in full te kunnen uitvoeren breiden The
Analogues zo nodig uit tot 16 leden. Strijkers, blazers, extra percussie,
stemmetjes, handgeklap… ieder detail wordt door een mens van vlees en bloed de
show binnengebracht. Visueel wordt het geheel van clips voorzien die boordevol
leuke animaties zitten. Het openingsbeeld was een collage van allemaal
gefotografeerde hoezen van die “Witte”, met zichtbare sporen van vele jaren verblijf in in de platenkast of
die koffiespatten er nog op. Bijzonder was echter te weten
dat The Beatles zelf deze songs nooit live hebben gebracht en Felix Maginn “Glass
onion” en “Happiness is a warm gun” dus op zijn beste Lennons voor het eerst naar
buiten mocht brengen én dat ook voortreffelijk deed in De Roma. John zou er
tevreden mee zijn geweest. Ook niet minder dan geweldig was het van George Harrison
bekende “While my guitar gently weeps” (die solo!), het mooie “Blackbird”, “Why
don’t we do it in the road” (over copulerende aapjes) en na de pauze (voor de vinylfanaten onder U) de hele
kant drie met
een verschroeiend “Yer blues”, het lieflijke “Mother nature’s son”, dat
ondeugende “Sexy sadie” en – onze nekharen rechtop maar Ringo destijds met “blisters” op zijn vingers – “Helter
Skelter”. Het uit een geluidscollage bestaande “Revolution #9” dat nauwelijks
een songstructuur bevat kreeg van The Analogues een mooie beeldcollage mee
terwijl ze zich in de coulissen wat konden opwarmen voor “Good night”, de
afsluiter. In classic 4-piece opstelling kregen we als toegift nog een triootje jonge
Beatles (type “I want to hold your hand”) waarna besloten werd met alle
muzikanten in een perfect “All you need is love”.
Met een ongeziene stijlvariëteit legde die “Witte” vast welk
immens talent in The Beatles huisde. Daarmee zijn zij voor ons dé groep waar
alles naar terug te brengen is en is deze “Witte” dé plaat die als eerste onze
valies ingaat voor dat verblijf op een onbewoond eiland. Nu nog hopen dat we er
een platenspeler aantreffen of het wordt wachten tot ook deze fantastische Analogues met hun hele hebben en houden aanspoelen. Hopelijk kunnen we voor onze
afreisdatum toch hier eerst nog hun volgende tour rond “Abbey road” en “Let
it be” meepikken (te verwachten in 2019).
No comments:
Post a Comment