Saturday, February 23, 2019

Tears For Fears Lotto Arena/Antwerpen 20/02/19

Mee opgeklommen met New Romantic soortgenoten Duran Duran en Spandau Ballet hadden wij in de eighties een tikkeltje méér sympathie voor Tears For Fears. Hun ingenieuze popsongs overstegen ruimschoots het plastic imago dat het genre met zich meesleurde en met “The Seeds Of Love” maakten ze in 1989 ook albumgewijs een klassieker die vandaag nog helemaal overeind blijft. Wie het duo louter op basis van hits bestaansrecht toekende was er met dat productioneel hoogstandje aan voor de moeite. Hoe hard we de groep ook live hadden willen zien (Vorst, lente 1990), enkele ziektedagen beslisten er toen anders over. Dat Roland Orzabal en Curt Smith een ondeelbaar element zijn in het succes van de groep bewezen nog 2 minder succesvolle platen nadat begin jaren 90 Smith zijn jeugdvriend Orzabal de rug had toegekeerd. De obligate reünie kwam er in 2004 met het niet onaardige maar geheel op de nostalgisch formule geënte “Everybody wants a happy ending”. Eén jaargang Night Of The Proms buiten beschouwing gelaten was het echter wachten tot vorig jaar toen de groep met een nieuwe compilatie eindelijk nog eens ons land ging aandoen. Niet nader gespecifieerde gezondheidsproblemen binnen de band deden het concert echter 10 maanden opschorten. Even vreesden we dat het er nooit meer zou van komen maar vorige woensdag konden we omstreeks half elf Tears For Fears dan toch eindelijk van onze concert-bucketlist schrappen.
Het stond in de sterren geschreven dat we een vlekkeloze avond gingen voorgeschoteld krijgen, alleen moest daar geen nieuwbakken would-be popfenomeen aan toegevoegd worden dat zich met bombastische backing tracks – zonder muzikanten dus - op zelfvoldane wijze zou presenteren in een nagenoeg volgelopen Lotto Arena. Justin Jesso was voor ons daarmee vooral een Justin “Fiasco”. Jammer dat TFF zich ook voor het Europese deel van deze toer niet liet vergezellen door Alison Moyet zoals dat in Engeland wél het geval was.
De Grote Prijs ‘Beste geluid In Een Zaal Waar Dat Doorgaans Onbegonnen Werk Is’ gaat dit jaar ontegensprekelijk naar Tears for Fears. Wat ze van noot 1 in de Lotto Arena voor elkaar kregen wekte verbazing. Zo geschiedde dus dat na Lorde’s weinig geslaagde bewerking (als intro) van “Everybody wants to rule the world” de iconische eighties hit de zaal perfect vulde. Het met stoeltjes volgepakte middenplein – kinderen van de jaren 80 worden sinds woensdag officieel als oud beschouwd - veerde meteen recht. En zo ging het een concert lang, bij elke grote hit, op én, bij minder bekend werk, wéér neer. Met een nieuwe compilatie in de hand waren de hits voor deze avond vooraf verzekerd al betekende dat niet dat er geen uithoeken van hun songcatalogus zouden worden opgezocht. Gedurfd was dan ook de keuze voor “Memories fade” en “Suffer the children”, allebei uit hun debuut “The Hurting”, die zeker niet tot ons collectief jaren tachtig geheugen zijn gaan behoren. Voor het merendeel van de aanwezigen waren het wellicht welkome adempauzes tussen songs die hun geliefde decennium muzikaal mee hebben ingekleurd. Zo ging het van een ronduit fantastisch “Sowing the seeds of love” (vergezeld van de knappe beelden uit de clip) over een erg gesmaakt “Change” uit 1983 en (set-afsluiter) “Head over heels” naar “Woman in chains” waarin Smith en Orzabal Carina Round als perfecte stand in voor Oleta Adams de spotlights gunden. Diezelfde Round schitterde ervoor ook in dat minder voor de hand liggende “Suffer the children”, een nummer waar destijds de inmiddels overleden echtgenote van Orzabal ook vocalen voor voorzag. Het triootje met Round – zeker eens Googelen die madam, ze heeft al een behoorlijke staat van dienst - werd besloten in een net als op de plaat lang uitgesponnen “Badman’s song” waarin ook de overige muzikanten die tegenwoordig de dienst mogen uitmaken bij Tears For Fears hun kunnen konden etaleren. Misschien wel het vreemdste moment van de avond was toen de groep “Creep” van Radiohead aansneed. Niet dat de versie schabouwelijk te noemen was maar het nummer had wat ons betreft in een avond TFF geen enkele relevantie, zeker niet als het hele concert na enige bis “Shout” al afklopte op anderhalf uur en er toch nog genoeg ander eigen werk voor handen bleef.
Voor een concert waar we welgeteld 29 jaar hebben op gewacht liet de kwantiteit, gelukkig niet de kwaliteit, het daarmee toch wat afweten. Zelfs voor een obligate groet aan het publiek, met Smith die luttele seconden na het slotakkoord van “Shout” al direct de coulissen in dook, was blijkbaar geen tijd meer. Misschien hadden we de aanmoedigingen om te protesteren die vervat zaten in dat nummer maar beter ter harte moeten nemen.

No comments: