Met Papercuts had Gunn in De Kreun overigens ook een niet
onaardig voorprogramma met zich mee. gebracht. De groep rond producer Jason Quever
– wél een erg timide podiumverschijning die man – legde een klankentapijt neer
dat ons op zijn herkenbaarst wat aan Fleet Foxes deed denken en in Kortrijk aanvoelde
als een archeologische vondst uit het San Francisco van de psychedelische late
jaren zestig, niet toevallig ook hun thuisbasis.
In de (nog) weinig lucratieve wereld waarin Gunn zich op dit
punt in zijn loopbaan bevindt is de man nog steeds zijn eigen roadie. Zowel
hemzelf als zijn vergezellende muzikanten waren na Papercuts op het podium ontspannen
in de weer om hun instrumenten speelklaar te maken. Dat voorbereidende werk
leverde met “Wildwood” alvast een sfeervolle opener op. Vele van Gunn’s songs meanderen
voort zoals een beekje te midden van onze Ardennen en worden stuk voor stuk van
een ingenieuze gitaarpartij voorzien. Zo ook het steeds op een heerlijk riff-je
weerkerende “Chance” dat ons – ja ook op het zicht zelfs – in gedachten deed
afdrijven naar Dire Straits ten tijde van hun debuut (’78). Gunn vertoonde een
concert lang amper mimiek in zijn gezicht en vertrok geen spier terwijl hij anderhalf
uur lang de meest verbluffende gitaartechnieken uit zijn mauw schudde. Hélemaal
Knopfleriaans als u het ons vraagt. Dat ook in “Vagabond” een licht swingende
sultan verscholen zat versterkte ons idee alleen maar. Veel richtte Gunn zich
niet tot de benedenvloers aardig gevulde Kreun. Behalve voor een droge
opmerking dat hij – zijn weinig expressieve verschijningsvorm indachtig – best wel
een aardige kerel is en het wondermooie “Luciano” over zijn kat ging focuste
Gunn zich vooral op de muziek waarmee hij in het psychedelische “New familiar” het
concert in Kortrijk naar een majestueus hoogtepunt loodste en erna met “Paranoid”
voor ons wat te vroeg tot stilstand bracht. Daar volgde gelukkig , het hoge
niveau aanhoudende, nog een uitstekende bisbeurt op waarin – te mijden
oefenstof als u voor het eerst de akoestische gitaar ter hand neemt - “Morning
mended” en het als een zacht deken over ons gedrapeerde en bedwelmende “Way out
weather” stak. Vreemd genoeg constateerden we na afloop dat Gunn zijn vorige
plaat “Eyes on the lines” geheel had overgeslagen en zich dus het concert lang
enkel had gericht op diens laatste album aangevuld met slechts 2 stuks uit “Way
out weather”, de plaat die hem 5 jaar terug op de kaart zette. Méér had dus zeker
gekund in Kortrijk en wat ons betreft ook gemogen.
In desolate afwezigheid van eender welke opsmuk hield deze
Steve Gunn ons live toch anderhalf uur in de ban met songs die u niet schreeuwerig
tot luisteren willen dwingen maar eerder zacht willen omarmen. We horen het u
denken: nét wat we in dit tijdsgewricht nodig hebben. Doe
er dus maar snel uw voordeel mee.
No comments:
Post a Comment