De avond werd ingeleid door Curse Of Lono dat eerder in ons
land al vriendjes had gemaakt door voorprogramma’s te verzorgen van Chuck
Prophet en, vorige zomer nog, van Steve Earle in het Antwerpse Rivierenhof maar
ditmaal – beetje toevallig toch – met het meeste lof zwaaide voor Samantha
Fish en haar entourage. Een vroeg volgelopen AB Club had duidelijk een boontje voor
deze Londenaars die met de sympathieke Felix Bechtolsheimer aan het roer muzikaal
vooral tegen (brave) Dire Straits en The Notting Hillbillies gingen aanleunen.
De nu 30 jarige Fish verscheen op de radar zo’n 10 jaar
geleden. Ook al zat ze in haar tienerjaren vooral achter de drums, snel bleek
dat ze méér in de wieg was gelegd om gitaar te spelen. Toen blues-icoon Buddy
Guy haar in 2013 opmerkte en naast zich op het podium uitnodigde wou hij van
pure opwinding “all night” doorgaan. U
mag van ons aannemen dat dit compliment niet enkel op zijn hormonen aangedreven
zal geweest zijn want Fish kan immers wel degelijk een stukske spelen wat ze met veel overgave in Brussel kwam etaleren.
Dat ze “in haar spel” vooral met gevoel wil uitblinken en minder met (type
Bonamassa) techniek wil uitpakken strekt haar tot eer.
Het songmateriaal van Fish is deels van eigen hand maar
zoals dat binnen de blues gangbaar is wordt er ook veel leentje buur gespeeld.
Zo bracht ze in de AB Amy Winehouse style
een erg knap “Either way I loose” (dat vooral van Nina Simone bekend is) en een
bezwerende uitvoering van Screaming Jay Hawkins’ “I put a spell on you”. Veel
luider hebben we een uitverkochte zaal van 200 man – de extase nabij - nog niet
horen roepen nadat Fish dit onsterfelijke nummer geheel naar zich had weten toe
te trekken. Fish sprak zich terloops met gepaste trots uit dat Brussel het
snelst uitverkochte concert van de toer was en voelde zich, mét adembenemend
topje, niet te beroerd om dicht tegen de frontlinie van haar publiek te gaan
staan en een solo’tje ten beste te geven. Ze moest oprecht lachen met één zotte
Frans die vooraan een gigantische spandoek (in de kleine club…) boven het
publiek hees die opriep om voor haar (op de spandoek: a real guitar hero) extra te applaudisseren. Dat laatste mocht trouwens
ook dubbel en dik voor de drie muzikanten die al lang in haar kielzog mee
toeren en met veel vuur in de rug van de bevallige Fish het ganse concert stonden
mee te spelen.
2017 was een erg productief jaar voor de Amerikaanse uit Kansas
City want naast het coveralbum “Chills and fever” loste ze toen ook het méér
naar roots en Americana neigende “Belle of the west”. Zowel “American dream”, “Blood
in the water” als “No angels” (met een “L.A. Woman” gitaar motiefje dat er
middendoor kwam gewandeld) speelde Fish in Brussel naar nog hogere hoogte
dan op het genaamde album al het geval was. Fish zit op dit moment trouwens al in rechte
lijn naar haar volgende plaat en stopte daarvan al 2 songs in haar set. Een fel
“Watch it die” en het met ‘Maria McKee in haar beste dagen’ gekruide “Love
letters” doen ons alvast die release datum van “Kill or be kind” in augustus met vet aankruisen op onze agenda.
Eigenlijk liet Samantha Fish zich op haar plaatwerk tot
dusver niet voor één blues gat vangen maar bewees ze in Brussel dat die
verscheidenheid in de eerste plaats een uitstekend concert oplevert dat véél
meer te bieden heeft dan een doorsnee avondje in dit genre. Deze Fish heeft dus
een veel groter zwembereik dan op het eerste gehoor voor mogelijk wordt
gehouden en wij zijn er alvast de man niet voor om het haar kwalijk te nemen
dat ze daarbij ook haar hoog rock-chick
gehalte uitspeelt.
No comments:
Post a Comment