Showalter verscheen op het podium in Antwerpen met hoed en
lange jas opvallend anders gekleed dan op voorgaande gelegenheden (blote
bast in een ondervestje) en kon de zenuwen zichtbaar nauwelijks verbergen. Dat er later
nog tranen zouden vloeien toen hij met moeite verwoord kreeg hoe veel deze
avond voor hem wel betekende was kenschetsend voor de emotionele geladenheid
van het gebeuren. Showalter heeft hier immers, na enkele jaren terug te zijn
opgepikt door Eppo Janssen en Ayco Duyster, veel vriendschapsbanden gesmeed die
hem hebben gebracht tot het punt waar hij zondag was aanbeland: een eerste
respectabele concertzaal van méér dan 1000 man helemaal op zichzelf
uitverkopen. In de rest van de wereld moet Showalter zich immers nog zien te redden in
veel kleinere zalen. De wereld veroveren gestart vanuit een hellhole als België, het zou dus zomaar eens kunnen lukken
voor deze Strand Of Oaks.
Van de twee singeltjes die tot dusver nieuwsgierigen naar “Eraseland”
moesten lokken mocht “Weird ways” het concert op gang trekken, wellicht om duidelijk
mee te geven: Le nouveau Showalter est
arrivé. En hoe? Het geweldige nummer klinkt als dichte familie van
Springsteen en – zullen we maar meteen #metoo-excuses meegeven – Ryan Adams
en is zondermeer één van Showalter’s strafste songs tot nu toe. Pootje badend door
wat melancholie (I - I don't feel it
anymore Somehow I see clearer than before) breekt “Weird ways” daarna open
om aan het eind in een solo te belanden waar we het luchtgitaar spelen nauwelijks
bij kunnen onderdrukken. Alle eer ging echter onverminderd naar de huurling –
want geen My Morning Jacket te bespeuren in Antwerpen - die aan Showalter’s
rechterzijde (gelukkig) het échte werk voor zijn rekening nam. In dezelfde man
huisde ook wat Johnny Marr voor het Smiths gitaartje dat kleeft aan “Final
fires”. Uit wel meer songs blijkt overigens dat Showalter een abonnement heeft
op die workshop ‘Creatief met de eighties’ al liet hij geheel onverwachts
“Hyperspace blues” en “Moon landing”, allebei te rekenen tot het beste op
“Eraserland” trouwens, geheel links liggen om de balans met het oudere werk en
al zeker dat van het vijf jaar oude “Heal” niet uit evenwicht te brengen. Voor “Goshen
‘97” en “Radio kids” waren dan ook een pak meezingers te tellen in het publiek
en ook “Shut in” en “Plymouth” gaven in overtuigende versies partij in TRIX.
En hoe gelukkig moet Strand Of Oaks niet zijn met het lange
en donkere “JM” (initialen voor de overleden Jason Molina) waarmee hij zowat
elk concert naar een hoogtepunt weet te loodsen? Ook dit keer opnieuw trouwens, al lijkt
op “Eraserland” met “Forever chorus” een valabel alternatief voorhanden te zijn,
getuige een uitvoering die flink wat extra minuten telde, om in zijn concerten op
eenzelfde adembenemende wijze te kunnen imponeren.
Ondanks het vele fraais dat we hier kunnen neerpennen leek de nieuwe Strand Of Oaks zich in Antwerpen toch nog niet
helemaal in zijn sas te voelen. Ook wie na het concert Showalter opwachtte voor
een stevige knuffel of handtekening, zoals dat bij voorgaande concerten steeds
het geval was, kreeg hem niet te zien. Maar tussen wat we in TRIX
voorgeschoteld kregen en hét concert van zijn leven dat Strand Of Oaks eind
juni in een – we rekenen dus op u om daar te zijn - volgepakte Werchterse Barn gaat
spelen voelde het verschil echter niet zo groot aan.
No comments:
Post a Comment