Het Amfitheater in Gelsenkirchen bood qua aanblik nochtans hetzelfde
als wat u zou aantreffen in het Openluchttheater van het Antwerpse Rivierenhof.
Helemaal vollopen deed het niet maar tussen de naar schatting 1500 toeschouwers
bevonden zich naast uiteraard veel Duitsers ook een pak Nederlanders en minstens
nog 2 andere Vlamingen. Het idee om dan samen maar snel een potje te beginnen kaarten
werd echter instant opgeborgen van zodra “The dead heart” in ware
bisnummer-modus het Amfitheater deed recht veren. Uit de blik van Garrett was meteen
af te leiden dat hij, nu deze tour met nog 1 concert in de Australische outback
te gaan stilaan op zijn einde loopt, deze avond niet pro forma wou afwerken. Geheel
volgens de traditie van de groep beloofde Garrett bij deze laatste stop op het
oude continent zelfs nummers te zullen brengen die de groep al lang niet meer
op het menu had gezet. En hij hield woord. Voor de finale waarin alle
publieksfavorieten netjes elkaar opvolgden (“Beds are burning”, “Blue Sky Mine”
en “Forgotten years”) dook de groep 75 minuten zijn back-cataloque in naar voor de hit-zoeker veel onbekende plekjes.
Er zijn concerten die met dit concept halfweg al slagzij maken maar niet bij
dit Midnight Oil. De groep met aan boord 5 kwieke zestigers en een éénmans blazerssectie
maakte immers een wellicht voor gerontologen niet te verklaren gedreven indruk
die zijn uitwerking op het ook al niet door jeugdigheid uitblinkend amfitheater
niet miste. Naast rabiate fans die zowat alles wat de groep aanraakte in de
armen sloten gingen ook de méér neutrale toeschouwers toch gezwind mee in deze
minder voor de hand liggende trip down
memory lane die de groep voor Gelsenkirchen uitrolde. Hoorde u al “If Ned
Kelly was king” of “Only the strong” van de groep? Wel wij ook niet maar sinds
Gelsenkirchen hebben we ze in een Spotify playlist gezet. Ook het werk uit “Earth
and sun and moon”, de plaat waarmee we hen laatst aan het werk zagen 25 jaar
geleden, voelde aan als het prettig weerzien met een oude vriend.
Tussen je publiek een geweten (proberen) schoppen en preken ligt
een dunne lijn waar rockbands vaak mee worstelen, niet Midnight Oil omdat ze vooral
hun songs het werk laten doen. Wat te denken van “Short memory”, met ook een
verwijzing naar ons eigen koloniaal verleden, dat ons korte termijn geheugen ostentatief
in de verf zet (“If you read the history books you'll see the same things
happen again and again”) of “Blue sky mine” – Garrett met die wonderlijke
mondharmonica partij! - dat het rekruteren van arbeiders voor lucratieve maar gevaarlijke
asbestmijnen aan de kaak stelt. En dat Garrett midden het concert zijn overhemd
uittrok was niet omdat het naarmate de avond viel in Gelsenkirchen warmer werd
(integendeel) maar om ons een niet mis te verstane boodschap mee te geven op het
T-shirt dat er onder zat (“To sin by silence when we should protest makes
cowards of men”).
Of dit Midnight Oil nog zeggenschap heeft in het huidige
muzikale landschap, dat betwijfelen we maar gegarandeerd spelen ze met een concert als dit
moeiteloos de helft van wat op de najaarskalender van eender welke Belgische
concertzaal staat naar huis. En een beetje geweten geschopt worden
terwijl ze er dan toch zijn kan de dag van vandaag ook geen kwaad.
No comments:
Post a Comment