Nauwelijks goed twee maanden nadat Norgren een volgens de
overlevering 5 sterren concert had gespeeld in de Antwerpse Roma was de Zweed
vorige donderdag te gast in Brugge op het Moods festival. Het concert was
veelbetekenend al weken volgeboekt. De zitjes op het Belfortplein zijn wel
beperkt – een vriend van ons telde ze voor de sport en kwam uit op 500 stuks – maar
de unieke locatie en Norgren’s muziek, voor de gelegenheid samen gebracht,
beloofden niets meer dan een schitterende concertervaring.
Die verwachting loste Norgren met het statige Belfort voor
zijn neus helemaal in. Het monumentale gebouw bood immers een sereen decor
waarin Norgren’s sobere songs maar bovenal zijn innemende stem zich meteen
thuis voelden. Norgren en zijn driekoppige begeleidingsband stonden onder de
blote hemel met slechts een handvol spots voor wanneer de duisternis zou
intreden. Wie deze locatie aandoet moet er zich immers steeds van vergewissen
of, wegens regenweer, het ganse gebeuren niet is verplaatst naar de Brugse
Magdalenazaal. Het mystieke “The Flow” dat met zijn voorzichtige pianotoetsen
en weids gitaarmotief ook een hoogtepunt op een Ben Howard plaat zou kunnen
zijn vulde het binnenplein helemaal op. In de stilte die tussen de noten
vielen hoorde je zelfs enkele vogels die wellicht al jaren hun domicilie adres in
het indrukwekkende gebouw hebben. Uit recensenten-jargon halen ze dan doorgaans
het woord “magisch” boven. Ook wij kunnen er deze keer niet aan weerstaan.
De Nobelprijs literatuur ligt voor Norgren’s teksten nog
niet binnen handbereik maar dat er muzikaal in veel van zijn nummers al een
Dylan rondwaart is een goed begin. “Rolling rolling rolling” leek zo uit “The
Last Walz” van The Band gestapt te zijn en bracht wat lichtheid in het concert
nadat ook “The Power” en “The day that’s just begun” wellicht bij velen – toch
al zeker die van ons - de keel hadden dichtgesnoerd. "Briljant" schreven we halfweg op in ons denkbeeldig notitieboekje maar de verleiding om toch met nog
meer volume uit te pakken nekte nadien ei zo na “Black Vultures”. Ook “Music tape”, net
als de voorgaande ook ééntje uit doorbraakplaat “Buck”, dreigde eventjes stuurloos te worden waardoor het concert halfweg wat op drift sloeg. Gelukkig was daar dan snel "Moonshine got me” om alles weer op juiste koers te brengen. Norgren keek met een mix van trots en
verwondering naar het gevulde binnenplein en wist dat hij aan een gedenkwaardig
concert bezig was en het publiek mee had. De groepsknuffel met zijn 3 bandleden, na enige bis “Let
love run the game”, waarbij ze met vieren op en neer sprongen sprak boekdelen.
Ook in ons gezelschap wilden we van blijdschap elkander wel
eens goed vastpakken beseffende net getuige te zijn geweest van een wel erg mooie
symbiose tussen locatie en artiest. Daarmee moeten we niet alleen die Norgren, maar vanaf nu meteen ook dat Brugse Moods festival, goed in de gaten blijven houden.
No comments:
Post a Comment