Met een kort setje op Pukkelpop nog niet zo lang achter hen
slaagden Durand Jones & The Indications er toch nog in de Orangerie van de
Botanique te laten vollopen en wie op tijd was kreeg er het niet onaardige The
Dip als bonus bij. Het 7-koppige collectief uit Seattle tapte gul uit hetzelfde
vat als de hoofdact en werd dan ook vlot in de armen van het Brusselse publiek
gesloten. En een zanger die als familienaam de belangrijkste wieler-voornaam in
dit land draagt heeft sowieso een streepje voor. Tom Eddy beschikte daarnaast
ook nog over een alle-seizoenen-overstijgende zomerstem én over het soort flair
dat (vrouwen-)harten kan doen sneller slaan. Zeggen dat we 40 minuten niet in
een “Dip” beland zijn vat hun leuke openingsspot dan ook het best samen.
Dat we daar ook niet écht voor vreesden bij Durand Jones
& The Indications stond vooraf vast. Jones zelf is een ras performer die
alle knepen uit het (oude) soulboek perfect beheerst: een knieval, véél crowdpleasing (the ladies!) en uiteraard - een gospel gevoel drong enkele malen
nadrukkelijk de Botanique binnen - gul de liefde rondstrooiend. Bij het opkomen
gaf hij prompt de eerste rij allemaal de hand. Zo iemand dus. Het is ook dat
soort warmte waar de wereld in deze moeilijke tijden dringend nood aan heeft en
waar Jones & co zich ook in Brussel duidelijk uitverkoren voor voelden.
‘Walk away’ en ‘Morning in America’ beroerden ons door dat tikje weemoed in
Jones’ stem live nog méér en ook die zwoele sax en James Brown impersonatie
maakten de goede voornemens in “Make a change” nog overtuigender dan op de
plaat al het geval was. En wanneer drummer Aaron Frazer zijn falsetto bovenhaalde
– al zeker de tweede troef van de band naast Jones – was het vooral zaak om, #metoo
indachtig, nu ook weer niet té dicht bij onze buurvrouw te gaan staan. Buiten
was het ongewoon warm voor de tijd van het jaar maar ook binnen steeg de
temperatuur gevoelig tijdens die door Frazer gedragen “Cruisin in the park”
(met het publiek als extra koortje) en ook “Is it any wonder”.
Concerten in de Botanique – het zijn er vaak ook debutanten
– zijn meestal iets sneller afgelopen maar bij Durand Jones &
The Indications was er klaarblijkelijk geen haast mee gemoeid. De groep putte zonder
de spankracht van het concert ook maar één seconde te laten verslappen royaal uit
hun 2 platen, vulde aan met enkele welgemikte covers (The Shadows, Curtis
Mayfield) en klopte hun voldragen show af op ruim 100 minuten na een
broederlijk onderonsje met voorprogramma The Dip en het van Dylan bekende “I shall
be released”.
Alzo geschiedde dat Durand Jones & The Indications op
een doordeweekse maandagavond gesterkt door een uitstekende publieks-vibe voor
elkaar kregen wat doorgaans alleen voor de tenten op zomerfestivals is
weggelegd: het soort concert spelen waar een mens zich helemaal kan aan opladen.
Nu de spoeling in het soul segment toch wat dunner wordt was deze avond alvast
een goed criterium om de schifting op door te voeren.
No comments:
Post a Comment