Met ontelbaar veel spraakmakende concerten heeft De Staat
zich in hun 10-jarig bestaan een benijdenswaardige live-reputatie bij elkaar
gespeeld. In eigen land zitten ze inmiddels op Sportpaleis niveau en kregen ze
dit jaar, na het wegvallen van The Prodigy, zelfs de prestigieuze headliners-spot
op Lowlands toegeschoven maar buiten de landsgrenzen is er nog groeimarge. Dat
De Staat alvast ook België wil annexeren is geen geheim. In zoverre er in
Antwerpen sprake zou zijn geweest van enige weerstand, was die bij opener ‘Me
time’ meteen ook gebroken. Ook ‘Downtown’ denderde door de zaal als was er tot
ieders tevredenheid eindelijk terug een snelle treinverbinding tussen de
Scheldestad en Amsterdam.
Muzikaal is De Staat niet onder één noemer te vatten. De songs
hebben vaak aan één riff of strakke (techno) beat genoeg om zich via uw
gehoorgangen naar binnen te werken. In vele van de gevallen zijn ze ook nog
eens dansbaar (‘Peptalk’) of bevatten ze een sloganeske titel die tot
meebrullen dwingt (‘Help yourself’). Ook aan humor biedt De Staat plaats ('Old Mc Donald don't have no farm no more'). Veel betekent het allemaal niet maar het is van een entertainende slimheid waar ieder serieux bij moet sneuvelen. Ook met een gimmick nooit ver weg en
groepsleden, frontman Torre Florim op kop, die zéér expressief op een podium
staan is bij De Staat de grens tussen concert en performance ook nogal flou. Maar
dat het ook in Antwerpen aansloeg bewees het eenvoudig duodansje van Florim met
Rocco Hueting tijdens ‘Picachu’.
Wie zich meldt voor een concert van De Staat is best
uitgeslapen. De adempauzes waren in TRIX dan ook even talrijk als verdraagzaamheid
predikende tweets van een oud staatssecretaris. En de apotheose waar het
Antwerpse publiek anderhalf uur naar toeleefde zat uiteraard in de staart met
een zaal die benedenvloers – op het oplopende deel is dat wat moeilijk – mooi in
rondjes begon te stappen tijdens ‘Witch doctor’. Met ‘Devil’s blood’, ‘Help
yourself’ en ‘Kitty Kitty’ kwam er een nog minstens even enthousiast onthaalde
bisreeks achter die het offensief dat De Staat voor Antwerpen in petto had helemaal
afmaakte. Daarmee ligt de weg voor een verdere zegetocht in Vlaanderen nu
helemaal open lijkt ons.
Met een aftershow van Almighty Mighty in de aanbieding spoelden
we na afloop van De Staat nog het missen van voorprogramma SHHT door. Almighty
Mighty verschilt van een klassieke band omdat het in wisselende slagorde een
onderkomen biedt voor tal van inlandse muzikanten. In de vorm die zich in het
TRIX Café presenteerde herkenden we alvast Michélé De Feudis (van het ter ziele
gegane Horses On Fire) en Ian Clement (Wallace Vanborn). De groep zette een
gelaagd en veelzijdig geluid neer dat bij ons muzikaal verwantschap opriep met Moby
en Foals (“Slow burner”). Dat eerste EP’tje is uw en onze aandacht zeker waard
en ook live maakte Almighty Mighty geen onaardige beurt wat de nieuwsgierigheid
naar een vervolg alleen maar heeft aangewakkerd.
No comments:
Post a Comment