De buzz rond
Fender heeft duidelijk ook al ons land bereikt want La Madeleine, topzaal trouwens
vlakbij het Centraal Station, was reeds wekenlang uitverkocht. Even verderop in
de kantoren van de AB ligt trouwens al een contract in de schuif voor een avond,
volgend jaar in februari, met Fender in hun grote zaal.
Qua aanpak verschilde dit Madeleine concert niet erg veel
van wat we een jaar geleden voorgeschoteld kregen in de Botanique alleen was de
zaal en het publiek ditmaal groter. Het enthousiasme gulpte in dezelfde
hoeveelheden van het podium en ook de ontwapende persoonlijkheid van Fender
werd wederom met succes in de strijd geworpen. Nog steeds laat Fender ons
geloven dat het succes hem wat overvalt maar – geen twijfel mogelijk – deze
kerel en zijn entourage zijn er zich ten volle van bewust en genieten er ook met
volle teugen van. Dat zorgde voor een concert dat met opener ‘Millenial’ snel
vaart nam en met ‘Will we talk’ La Madeleine een eerste keer hoorbaar liet
meezingen. Het anthem-gehalte ligt bij Fender dan ook hoog waarmee hij zich –
we weten het, een mens moet voorzichtig zijn met vergelijkingen maar hier ligt
het er dik op – inschrijft in de Springsteen traditie. “Uw helden ontmoet je
het makkelijkst in de rechtszaal” grapte Fender, of bedoelde hij chords in plaats van court? We zullen het hem bij gelegenheid
eens vragen.
Gegoten in good old
dad rock als pasvorm zijn ‘Hypersonic
Missiles (wat aanvankelijk de mist in ging en moest hernomen worden), ‘Play God’
en ‘Dead boys’ (over hoge zelfmoordcijfers) overigens ook inhoudelijk rake
nummers. Met helden die makkelijk zijn (groot-)ouders kunnen zijn slaagt Fender
er momenteel dan ook in om een genre dat stilaan naar het nostalgie circuit was
verwezen opnieuw hip en sexy te maken.
Eerder wel doordacht dan een teken van bloedarmoede klopte
het concert af op 60 minuten. Fender’s visitekaartje was hoedanook afgeleverd
en liet Brussel achter met het gevoel alleen maar méér te willen van Engeland’s
meest beloftevolle man van het moment. Nog méér dan in de door zijn
begeleidingsband meegespeelde songs kwam de grote klasse vooral bovendrijven in
de door Fender solo gebrachte songs. Met zowel ‘Leave fast’ (“or stay forever”, een quote opgepikt van
een ouderling op café in zijn thuisstad) als toekomstige singel ‘Saturday’ legde
Fender La Madeleine op indrukwekkende wijze het collectieve zwijgen op. Nog een
talent trouwens dat hij gemeen heeft met alle groten die hij eert. Hou dit
Sammeke maar goed in de gaten zouden we zeggen.
No comments:
Post a Comment