Niet alleen met die laatste maar ook met ‘Awayland’ en
debuut ‘Becoming a jackal’ tellen Villagers wel meerdere sterke platen in hun amper
10 jaar oude discografie. Dat ze daarmee ook steevast in de running waren voor prestigieuze awards heeft
van zanger Conor O’Brien ook een te respecteren songschrijver gemaakt. De man is
voor Villagers overigens wat Joost Zweegers voor Novastar is. Technisch gesproken
gaat het dus over een éénmansproject maar in Leuven stond overduidelijk een
groep op het podium waarin O’ Brien de belangrijkste schakel is .
Het voelde wat vreemd aan te horen dat O’ Brien zijn laatste
worp wat naar achter in de set had geduwd en voorrang gaf aan ‘Did you know?’
(uit een gloednieuw EP’tje ‘The Sunday walker’) en songs uit de 2 platen die ‘The
art… voorafgingen. Op zich niet erg ware het niet dat ze in Leuven stuk voor
stuk té vrijblijvend klonken. Met een beetje verbeelding zijn het nummers
waarbij u – de ogen dicht - de sneeuw al ziet neerdwarrelen aan het vensterraam
maar in Leuven voltrok dit fenomeen zich, toch al zeker bij ons, niet. Met een
toerschema dat bijna anderhalf jaar in beslag genomen heeft kunnen we ons
levendig voorstellen dat de klad er toch een klein beetje in komt, zeker nu het
einde van de weg zo nabij is. Voor ons en uw betaald ticket onvergeeflijk maar –
niets menselijks is ons vreemd - wél begrijpelijk. Pas op het half uur kwam het
concert naar ons aanvoelen gelukkig toch beter op smaak met ‘Love came with all
that it brings’ (…“including the fact that it stings” – ééntje om over na te
denken). Ook al ontbeerde het nummer de blazers van op de plaat, hier loodsten
Villagers zichzelf naar een hoogtepunt en ook erna bleef het tot aan de bissen
met o.a. ‘Again’ en 'Long time waiting’ boeiend genoeg om ons bij de les te
houden. Geheel conform de titel spoelden ook ‘The Waves’ – eindelijk een nummer
uit het prima ‘Awayland’! – goed aan in Het Depot. Alleen, daarmee besloot de
groep ineens ook, na zestig minuten, hun Leuvense set. We horen het u terecht
denken: “Dat is snel!”.
Ook in de bisreeks trokken Villagers de wisselvalligheid die
het concert wat in zijn greep had door. O’ Brien bracht nog op zijn eentje een melancholisch
‘Fool’ vanachter de piano waarna ‘Hot and scary summer’ niet echt aanvoelde
alsof er één op komst was. ‘Nohing arrived’ smeulde maar knetterde niet en ook ‘Courage’,
mooie song dat wél, miste de impact die bij het slot van een concert hoort als glühwein
op uw eerstvolgende kerstmarkt.
De muziek smeekte om de intimiteit van een knus theater – en
ja, liefst ook met wat sneeuw neerdwarrelend langs het vensterraam – maar miste in dit Depot zijn doel. Het woord ‘slecht’
zal u ons in de buurt van Villagers niet horen uitspreken maar minder dan
verhoopt bij deze sympathieke Ier(en) was in Leuven ontroering ons deel.
No comments:
Post a Comment