Landgenote van de Teskey’s, zangeres WILSN (uitgesproken als
Wilson) kreeg het voorprogramma aangeboden en deed daar in Antwerpen weinig
meer mee dan ons flink op de heupen werken. Slechts geflankeerd met 2 extra
muzikanten maar met veel extra’s uit het doosje kwamen we uit bij het soort
prefab popconcert dat qua plastic-gehalte onze wekelijkse PMD zak ver oversteeg.
Goed voor in een tienerserie op het Disney kanaal, misplaatst in een échte
concertzaal.
Het voelde dan ook als een verademing om ‘Let me let you
down’ van The Teskey Brothers, ook al stonden niet alle knoppen meteen goed in
TRIX, toch in een authentieker live geluid als opener voorgeschoteld te
krijgen. Een mens zou na zo’n voorprogramma voor minder ongerust worden. Niets
was ons echter van bij de start méér duidelijk dan dat zanger John Teskey ook
live de belangrijkste troef van de groep zou zijn. Hij croonde het erg aan Jackie
Wilson verwante ‘Let me let you down’ naar mooie hoogtes en bleef, ook wanneer de
overige bandleden hoorbaar matig stonden te musiceren, met zijn stem, lichtjes
hees maar full of soul, voor de magie zorgen. Het sympathieke Aussie
zijn kwam er als bonus bovenop want de man toonde zich oprecht verrast door het
warme onthaal dat zijn groep te beurt viel in de Scheldestad. Backstage vinkte
het management wellicht België aan als nieuw wingebied terwijl de zaal tjokvol Nederlanders
zat.
Met meerdere songschrijvers aan boord, een talent dat wel
gelijkmatiger verdeeld is in de rangen van de Teskey Brothers, werd het ene
goed in het gehoor liggende vintage soul nummer na het andere op de welwillende
zaal losgelaten. Met een Duvel naast de microfoonstandaard verwonderde het ons
niet echt dat het blazersduo zich links en rechts daarbij wel eens op een valse
noot lieten betrappen maar dat belette ons niet van toch volop te genieten van
een zwierig ‘I get up’. Vreemd genoeg
worden The Teskey Brothers ook als een blues (rock) band aangeprijsd maar dat
hoorden we er minder in. Ook Sam Teskey’s gitaartalent leek er in ‘Honeymoon’
pijnlijk voor tekort te schieten. Telkens de groep van het soulpad afweek vonden we ze overigens steevast collectief iets te licht wegen. Zo had ook ‘Paint
my heart’, met véél late sixties vibes nochtans een hoogtepunt op die tweede plaat, in Antwerpen niet de
verwachte impact. Het (blues-) vuur knetterde een beetje maar ontvlamde niet.
Wijselijk plooiden de Teskey’s in de bissen dan maar terug op
datgene waar de mayonaise wel pakt. Met de soul van ‘Pain and misery’ en ‘Hold
me’ werd nog eens het beste uit John Teskey naar boven gehaald wat ons 2 bissen
opleverde die meteen ook als het ware hoogtepunt van deze avond ons boekje ingingen.
De proef op de som hebben we wijselijk niet uitgetest maar zelfs met een baseball-knuppel
zou dat laatste nummer de uren na het concert niet uit ons hoofd te kloppen geweest zijn. Het op het eerste gehoor schijnbaar niemendalletje was met een
gospel strik errond immers de gedroomde uitsmijter waar je elk publiek mee aan
het zingen krijgt. “Grandioos!” hoorden we rondom ons in het naar buiten gaan,
wij houden het, nuchtere Belgen zijnde, voor deze Teskey Brothers voorlopig op “best sympathiek en gezellig”.
No comments:
Post a Comment