Saturday, February 20, 2021

Onderweg van A naar Z (A): alfabetisch door onze collectie en concerten (1981-2020) deel 1

In afwachting dat het live gebeuren zich herneemt gaan we terug in de tijd. We zijn graag onderweg -in het algemeen, en in het bijzonder naar concerten - en daarbij is muziek onze trouwste metgezel. We pikken alfabetisch platen uit onze collectie en mijmeren achter het stuur over concerten die we van de gekozen bands of artiesten al of niet hebben bijgewoond. Vervolgens belandt dat in een stukje hier en op Spotify levert dat een afspeellijst op. Vandaag de ‘A’, we zien wel hoe ver we geraken. Als de zalen weer open gaan is het hier gedaan en krijgt u weer de vertrouwde verslagen. Als het aan ons ligt “the sooner, the better”. Tussen haakjes vermelden we de jaartallen wanneer we de groep of artiest in kwestie live hebben gezien.

We zouden meteen willen ruilen voor één Bon Scott avond – anno 1978 bijvoorbeeld in het West-Vlaamse Koekelare want dat heeft iemand ons al na vertelt - maar toch blikken we tevreden terug op de momenten dat we AC/DC (’91, ’96) met zijn opvolger Brian Johnson kruisten; het ‘Ballbreaker’ concert in Flanders Expo als uitschieter. Onze band met Canadees Bryan Adams (’88, ’91, ’92, ’97, ‘02) bekoelde gaandeweg nadat de wegen van hem en vriend én medesongschrijver Jim Vallance uit elkaar gingen. Ook live (vonden wij) verloor hij aan spankracht en overtrof geen enkel concert nog die eerste keer: het ook van een fikse regenbui voorziene legendarische Torhout-concert in 1988. Mochten we vandaag opnieuw voor de keuze staan, dan zouden we wél zijn solo concert in de Gentse Capitole (’14) geen tweede keer meer aan onze neus laten voorbijgaan. Te duur dachten we toen. Over de solide live reputatie van “bijna-naamgenoot” Ryan Adams (’02, ’15, ’17) ligt inmiddels  #metoo schaduw gedrapeerd. Geen idee of dat ooit nog goed te maken is. Ook geen doetjes wellicht: Aerosmith (’93, ’94, ’97), live voor ons nooit meer dan verdienstelijk. The Aghan Whigs (’96, ’15, ’17) ontsnapten ons te vaak zoals te zien is aan de bijna 20 jaar tussen ons eerste en tweede concert. Véél te lang, dat geven we toe maar zou het die avond in het Koninklijk Circus in ’15 hebben overtroffen? We twijfelen. Afgaande op ‘Live at The Fillmore East’ zouden we zo’n avondje Allman Brothers Band (-) zeker hebben zien zitten al speelde de groep voor zover we hebben kunnen achterhalen nooit in ons land, wel bij onze Noorderburen in 1974 en ’80. Sowieso waren we daar toen te jong voor. Voor de grunge jaren van Alice In Chains (’10, ’18) kwamen we rijkelijk te laat want we zagen de groep, met William Du Vall reeds als vervanger voor de intussen overleden Layne Staley, pas voor het eerst, maar wel in uitstekende vorm, op Werchter in 2010. Het Britse All About Eve (’88) met Julienna Regan als een soort Florence “avant la lettre” in de rangen heeft de ongelukkige eer dat ze ons ook altijd doet terugdenken aan een barslecht concert van The Mission in de Vooruit waar zij het voorprogramma voor mochten doen. In ’13 stonden we tijdens het Werchter weekend niet op de juiste plaats voor Alt-J (’15), 2 jaar later in de bloedhete Barn wél. Zo’n tent zou op hetzelfde festival voor Tori Amos (’98) ongetwijfeld ook een betere biotoop zijn geweest dan dat immense hoofdpodium waar de chanteuse slechts ten dele tot haar recht kwam. Van Arcade Fire (’10, ’14, ’17) hadden we ongetwijfeld méér concerten willen zien dan tot op vandaag het geval is. Vooral ten tijde van ‘The Suburbs’ waren organisatoren hier ten lande niet bij de pinken om de groep geboekt te krijgen en wij niet bij machte om er voor over de grens te gaan. Dat deden we wel eens voor Arctic Monkeys (’07, ’11, ’13, ’18) maar de groep legde met hun ‘AM’ concert in Düsseldorf de lat niet waar wij ze voor vertrek hadden gelegd, op weergaloze hoogte. In dat opzicht greep de Schot Roddy Frame van Aztec Camera (’91) tot twee maal toe in één zomer volkomen onverwachts wel zijn moment. Meer dan een akoestische gitaar en een handvol prachtsongs, waaronder met Van Halen’s ‘Jump’ ook één opvallende cover, was daar trouwens niet voor nodig.


No comments: