Saturday, April 10, 2021

Onderweg van A naar Z (F): alfabetisch door onze collectie en concerten (1981-2020) deel 6

In afwachting dat het live gebeuren zich herneemt gaan we terug in de tijd. We zijn graag onderweg - in het algemeen, en in het bijzonder naar concerten - en daarbij is muziek onze trouwste metgezel. We pikken alfabetisch platen uit onze collectie en mijmeren achter het stuur over concerten die we van de gekozen bands of artiesten al of niet hebben bijgewoond. Vervolgens belandt dat in een stukje hier en op Spotify levert dat een afspeellijst op. Vandaag de ‘F’, we zien wel hoe ver we geraken. Als de zalen weer open gaan is het hier gedaan en krijgt u weer de vertrouwde verslagen. Als het aan ons ligt “the sooner, the better”. Tussen haakjes vermelden we de jaartallen wanneer we de groep of artiest in kwestie live hebben gezien.

Als we (webpagina) setlist.fm mogen geloven – en dat doen we doorgaans – speelden The Fabulous Thunderbirds (-) in november ’19 hun laatste concert in Het Depot, na Marktrock ’88 de tweede afspraak in Leuven die we hadden moeten nakomen. De groep had trouwens jarenlang gitarist en medeoprichter Jimmie Vaughan (broer van Stevie Ray) in de rangen. We hadden de hoop op een reünie al lang opgegeven toen februari 2019 wereldkundig werd gemaakt dat de Amsterdamse Fatal Flowers (’88, ’90, ‘19) een éénmalige toer zouden ondernemen langsheen alle Nederlandse clubzalen. U had onze gelukzaligheid moeten zien toen we vlak over de grens in Weert zelf mochten vaststellen dat in bijna 30 jaar de groep nauwelijks aan live-sterkte had ingeboet. Father John Misty (’15, ’19) haalde in 2015 menig eindejaarslijstje, ook het onze. Een gouden toekomst leek in het verschiet maar twee wisselvallige platen verder, tijdens een lauw ontvangen concert op de Lokerse Feesten, leek de man zich al te hebben verzoend met minder. In onze reeks ‘Nog in leven zijnde legenden’ presenteren we u trots Bryan Ferry (’16). De man blijft ondanks gezegende leeftijd onvermoeibaar toeren en doet dat (gelukkig nog) goed al krijgt het reünieconcert van Roxy Music (’01) hier toch een hogere waardering mee van ons. Ondergewaardeerd is wellicht het best passende woord voor Fink (’15). De man staat met zijn groep voor een “stripped down” geluid waar akoestische gitaren de bovenhand hebben, wat naar eigen ervaring wonderwel goed werkt in festivaltenten. Ook First Aid Kit (’14, ’18) verdienden daar reeds hun sporen. Hun zoete samenzang deed ons instant twee maal smelten. Oud Marillion zanger Fish (’91, ’93, ’96, ’18) – fans van de groep vallen over de zanger-kwestie nog steeds in twee kampen uiteen (de vorige tegenover de huidige) – hangt weldra de micro aan de haak en leverde nog één verdienstelijke plaat af (‘Weltschmerz’), zijn laatste dus. De boomlange Schot gooit op een podium naast zijn muziek ook zijn persoonlijkheid in de strijd. Met beiden mooi in balans zorgde hij medio de jaren negentig alvast voor één onvergetelijke avond in de Gentse Vooruit. In dezelfde zaal klopten Florence & The Machine (’10, ’12, ’15) in hun begindagen ook eens af op 60 wervelende concertminuten. De roodharige zangeres had zich in de festivalzomer van 2009 in gunstige zin laten opmerken en met enkele hits tussendoor groeide het succes zienderogen zodat luttele maanden later (kleinere) zalen al vlot uitverkochten. Met een zanger die zich geregeld – in zaal omstandigheden zelfs van op balkonhoogte - in het publiek stort wordt je als groep natuurlijk snel opgemerkt. Gelukkig is dat niet het enige (show-)element dat van een Foals concert (’13, ’16) die spannende gebeurtenis maakt zoals wij er een handvol van hebben meegemaakt. Het helpt ook dat de band uit Oxford voor enkele van de boeiendste platen van het afgelopen decennium heeft gezorgd. Toen de wereld nog een afwachtende houding aannam mochten Dave Grohl en co. in Vlaanderen de grote podia al op. Een kwarteeuw later vullen Foo Fighters (’96, ’08) met sprekend gemak alle stadions. Wat voor de spionkop niet geldt telt wel voor ons, namelijk: als een groep zich in drammerigheid en/of langdradigheid verliest spelen ze ons kwijt. Dat vat ons wedervaren met de Foos perfect samen. Al jaren de rechtmatige eigenaar van het C.C.R. erfgoed en we maakten dat tot onze grote schaamte niet één keer live mee: John Fogerty (-). Nochtans liet de Amerikaan ons land allesbehalve links liggen de voorbije jaren. Het was echter nooit een kwestie van “de man niet te willen zien”, het is er alleen (nog) niet van gekomen.


No comments: