Welkom op een één mans concertarchief, periode 2006-2023. Elk concert dat we binnen die tijdspanne hebben bijgewoond is er in opgenomen. Er is op deze blog nieuwe aanvoer “als we daar goesting in hebben” of niet. Onder dezelfde naam blijven we wel met regelmaat (elk concert) actief op sociale media (Instagram, X).
Wednesday, July 28, 2021
Onderweg van A naar Z (L): alfabetisch door onze collectie en concerten (1981-2020) deel 11
In
afwachting dat het live gebeuren zich herneemt zoals vroeger gaan we terug in
de tijd. We zijn graag onderweg - in het algemeen, en in het bijzonder naar
concerten - en daarbij is muziek onze trouwste metgezel. We pikken alfabetisch
platen uit onze collectie en mijmeren achter het stuur over concerten die we
van de gekozen bands of artiesten al of niet hebben bijgewoond. Vervolgens
belandt dat in een stukje hier en op Spotify levert dat een afspeellijst op.
Vandaag de ‘L’, we zien wel hoe ver we geraken. Als de zalen weer open gaan is
het hier gedaan en krijgt u weer de vertrouwde verslagen. Als het aan ons ligt “the
sooner, the better”. Tussen haakjes vermelden we de jaartallen wanneer we de
groep of artiest in kwestie live hebben gezien.
Ray Lamontagne (-) zit bij ons in de categorie ‘Onmiddellijk
een kaart kopen van bij de concertaankondiging’. De Amerikaan brengt immers al
jaren de ene boeiende plaat achter de andere uit maar vertikt het al een tijdje
om de oversteek tot hier te maken. Misschien moeten we de man hier eerst maar eens weer wat meer airplay geven dan enkel zijn ene hitje ‘You’re
the best thing’. Als u goed luistert hoort u ons tot bij u in de huiskamer
tandenknarsen om het gemis van dat laatste concert in ons land, nu al tien jaar
terug. Onze reputatie (als concertganger) is hier duidelijk in vrije val nu
we ook moeten bekennen – de letter ‘L’ is duidelijk geen succesnummer – nog
nooit Daniel Lanois (-) te hebben gezien. De gerenommeerde producer, bekend
voor zijn werk met U2, Bob Dylan en Peter Gabriel, mag dan al met enkele van zijn
eigen platen tussen onze collectie staan, we rateerden de Canadees keer op keer
toen hij bij ons concerteerde. Verdedigbaarder is dan weer dat we Led
Zeppelin (-) nooit live hebben zien maar wel Robert Plant (’95, ’06, ’16)
op ons palmares hebben staan. Zelden zijn we zo trots geweest om een levende
legende voor het eerst te kunnen aanschouwen als bij Plant, op die avond medio
jaren 90 in het Brusselse Luna Theater. Overrompelend concert ook, net als die
laatste keer op Werchter toen zelfs favoriet ‘Baby I’m gonna leave you’ de setlist
haalde. Zanger en bassist Mark King van het Britse Level 42 (’09) liet
zijn duim voor miljoenen verzekeren. De man is dan ook niet voor niets dé
referentie als het gaat om de slap-techniek die hij nagenoeg in ieder nummer
van zijn band uitgebreid etaleert. Dat bewonderden we ooit eens van op de
eerste rij tijdens het “Knocky-festival” zoals King het zelf noemde. Het betrof
Kneistival (in Knokke-Heist), zonder twijfel één van de beste (gratis)
zomerfestivals. Met de bevallige Lissie (’11) liepen we van bij het
eerste gehoor een ferme crush op tijdens haar tot dusver enige passage
in ons land, intussen ook al 10 jaar geleden. Het was die heerlijke “Fleetwood
Mac meets Melissa Etheridge”- feel die ons toen over de streep trok en
tot op vandaag nog steeds nieuwsgierig maakt als ze nieuw werk uitbrengt.
Grote publieke bijval daarvoor bleef tot nog toe beperkt maar dat maken haar albums vol
goed in het gehoor liggende pop-rock songs daarom niet minder interessant.
Nederland heeft haar, in tegenstelling tot ons, wél steevast te gast als ze
Europa aandoet, dus dat wordt ooit nog eens een (altijd vermakelijke…) tweedaagse
in Amsterdam. Ook voor Los Lobos (’88, ’13) willen we nog wel eens een
inspanning leveren. De groep die meer, véél meer, is dan dat eclatante ‘La
Bamba’ succes heeft immers een live-reputatie die nog standvastiger is dan
nietszeggende Rik Torfs tweets. We vullen alvast onze levensdoelen aan met minstens nog één maal, voor we (of hij) ooit het
tijdelijke voor het eeuwige zouden inruilen, die fantastische stem van voorman David
Hidalgo live kunnen aanhoren. En makkelijk als we zijn, liefst in ‘Will the wolf survive?’. Schoolvoorbeeld van ‘een uit duizenden herkenbare stem
hebben’ is LP (-), oftewel Laura Pergolizzi. Aanvankelijk was haar naam
vooral verbonden aan hits van anderen maar enkele jaren geleden was het ook helemaal voor eigen rekening raak met ‘Lost on you’. Amper 5 jaar geleden stond ze nog in de
Gentse Charlatan, nu wil ieder zichzelf respecterend festival graag per kerende
dat handgetekende contract van haar. De naam Steve Lukather (’94) doet
wellicht bij velen een Toto-belletje rinkelen. De hoog aangeschreven
sessiemuzikant hield er tussendoor ook een solocarrière op na die, wellicht
alleen voor muzieknerds als ons, best interessant was door de jaren heen, niet
in het minst door de samenwerkingen die Lukather er op aanging met tal van
beroemde “vrienden”. Zijn tweede ‘Candyman’ is naar ons gevoel zijn beste.
Alleen jammer dat die wellicht om auteursrechtelijke redenen van die beroemde “vrienden”
maar moeilijk de weg vind naar streamingplatforms. Op de live uitvoering ervan
werd in het Luna Theater destijds niet gekeken op een (niet altijd even
boeiende) lange jam meer of minder. De betreurde Philip Lynott (-) heeft
op zijn eentje nooit een Belgisch podium gehaald, laat staan dat wij er zouden
bij geweest zijn. Wel is “zijn” Thin Lizzy terug te vinden in de annalen van het
legendarische Jazz Bilzen festival. De groep die na zijn dood in verschillende
bezettingen maar wel onder dezelfde naam nog zalen vulde kan, met alle respect,
slechts bestempeld worden als “een covergroep deluxe”. Weliswaar één die we
ons, notoire Lizzy-fans zijnde, tot tweemaal toe (’99, ’12) graag hebben laten welgevallen.
No comments:
Post a Comment