Welkom op een één mans concertarchief, periode 2006-2023. Elk concert dat we binnen die tijdspanne hebben bijgewoond is er in opgenomen. Er is op deze blog nieuwe aanvoer “als we daar goesting in hebben” of niet. Onder dezelfde naam blijven we wel met regelmaat (elk concert) actief op sociale media (Instagram, X).
Monday, September 06, 2021
Crammerock dag 1 Stekene 3/09/21
Bij het arriveren in Stekene overviel ons nog een fata
morgana momentje maar eenmaal door de covid safe en ticket controle heen werd
het gelukkig allemaal werkelijkheid: we bevonden ons terug op een festival waar
dat dekselse virus geen afzegging meer over kon uitroepen en wij een ticket
voor hadden bemachtigd. Even grepen we naar dat mondmasker om dat eerste pintje
te gaan ophalen maar al snel lieten we ook die reflex achterwege en konden we
ons ten volle laten gaan op dit, voor ons, lockdown bevrijdingsfeest.
“Laat arriveren op een festival” staat eigenlijk
niet tussen onze principes maar “onze werkpost op onverantwoorde wijze verlaten”
evenmin. Bijgevolg misten we ongetwijfeld vroege smaakmakers op de affiche (Dirk.,
Ramkot en Brutus) en vielen we pas in bij Portland, de Vlaamse Angus
& Julia Stone. Of hadden we deze trofee al eerder toegewezen aan het stel
Dice en Kato? De groep, eigenlijk een duo, staat voor mooie liedjes met weinig
of geen weerhaken die zich op Crammerock in de vooravond al verzekerden van een
luisterend en enthousiast reagerend publiek. Als ze ons de keuze laten tussen
het met veel galm gepimpte ‘Aftermath’ of het naar First Aid Kid lonkende
‘Pouring rain’ wint die laatste met een straatlengte voorsprong. Met een pak
minder franjes (en gitaarakkoorden) namen Equal Idiots het van Portland
over. Op Crammerock staat er in de grote tent aan beide zijden immers een
podium wat pauzeren geheel overbodig maakt, gewoon omdraaien volstaat en het
volgende concert gaat van start. In een poging om onze maag stil te houden
met hun in de garage liefedevol
vervaardigde punkrockertjes won de dichtstbijzijnde hamburgertent het pleit. Het
fenomeen Zwangere Guy behoeft hier geen introductie. Met de Ukkelse
rapper hadden ze zich in Stekene dan ook verzekerd van een ware triomf. De
gedichten van Guido Gezelle kunnen in de eindtermen worden vervangen door de
teksten van Zwangere Guy want die vinden duidelijk makkelijker de weg naar de
schoolgaande jeugd. Onder zijn indrukwekkend getatoeëerde torso gaat bovendien
ook nog eens een groothartig man schuil die niet alleen zijn moeder eert
tijdens concerten maar evengoed ondubbelzinnig laat horen het niet te hebben begrepen
op de aanwezige (donker-)bruine onderstroom in onze samenleving. Als zo iemand aan ons
vraagt een hartje te vormen doen we dat meteen en we liegen niet want er waren getuigen van. We keken het even na voor
dit verslag, op Crammerock was het maar liefst 10 jaar geleden dat we Arsenal
nog eens live hadden gezien. U kan het hier nagaan, de jaren ervoor hadden we
ons nochtans meermaals laten inpalmen door het duo Willemyns-Roan maar tegen
2011 leek, op ons althans, de formule toch wat te zijn uitgewerkt. Maar laat
het nu nét die formule zijn die we nodig hadden in Stekene om dat lockdown gedoe
van ons af te schudden. Hoe lovenswaardig ook om met zangeres Paulien Matheus een
extra pigment aan de groep toe te voegen (‘The Rise & Fall’), het was toch
vooral met Leonie Gijsen aan de zijde van Roan dat Arsenal met hattrick ‘Longee’,
‘Lotuk’ en ‘Melvin’ (met een stukje ‘I’m on fire’ van The Boss erin gestopt) pas
écht aan scoren toe kwam in Stekene. Aldus goed opgewarmd draaiden we ons
vervolgens naar het andere podium om Doe Maar, al vele jaren hoog op
onze bucket list, eindelijk te kunnen afvinken. Henny Vrienten en co. – we
vermoeden ook hun eerste concert sinds lang – hadden echter wat inlooptijd
nodig evenals de technici die in de tent gelast waren met het geluid. De hits
volgden naarmate de set vorderde elkaar sneller op wat de samenzang in ‘Doris
Day’, het door Joost Belinfante gezongen ‘Niederwiet’, ‘1 nacht alleen’ en ‘De
Bom’ alsmaar luider maakte onder het Stekense tentzeil. Een reeds lang
overleden oude nonkel die ons destijds Doe Maar afraadde draait zich om in zijn
graf want we zongen ze allemaal woord voor woord mee. Haast gelijk met het
ontvolgen van Arsenal pikten we in die dagen de draad op met Balthazar, Kortrijkzanen
die mogen gerekend worden tot de grote bands van ons land. Geen nummer viel
tegen, de zuilen met spots oogden visueel verbluffend en de groep speelde op een
niveau waar vele buitenlandse headliners niet zouden aan kunnen. “I get the
fever every time you cross my mind” luidde het mantra in ‘Fever’, dat geldt
vanaf nu ook voor de herinnering aan onze doorstart op dit Crammerock. De
volgende festivalzomer kan zich niet snel genoeg terug aandienen.
No comments:
Post a Comment