Bijzonder gecharmeerd door de recente Toots Sessie van Emmy d’Arc konden we niet aan de verleiding weerstaan om vorige zaterdag de jongedame live te gaan zien in de AB Club. We namen er maar al te graag de hoofdmoot van de avond bij, het Nederlandse Blaudzun, dat met ‘Lonely City Exit Wounds’ begin dit jaar nog maar eens een fantastische plaat had afgeleverd. We kunnen ons het jaartal niet meer voor de geest halen dat een voorprogramma ons nog eens uit ons kot lokte. Die culturele lockdowns, en het lossen ervan, doen wat met een mens. Zoveel is zeker.
Emmy d’Arc, blijkbaar een verwijzing naar de
vrijheidsstrijdster met dezelfde familienaam, is de artiestennaam van de
Limburgse Ine Tiolants. U geeft het beslist ook toe, een naam die een opkomende
zangeres anders veroordeelt om rond de kerktoren te moeten blijven hangen. d’Arc kwam in 2018 aan de oppervlakte via een talentenjacht op radiostation
MNM. Kortgeleden verscheen een eerste EP die ze in de AB op één nummer na
moedig links liet liggen om uit te pakken met nieuw werk. Helemaal solo en
akoestisch gewaagde ze zelf van een soort “try-out” te spreken. De namen Amy
McDonald (waarvoor ze recent overigens in de grote zaal van de AB mocht
openen), KT Tunstall, Lissie en Melissa Eheridge diepten bij het horen en zien
van d’Arc in de AB Club sneller op dan rechtse trollen op sociale media wanneer
een Groene minister een scheet laat (of niet). Hoe blij we ook zijn dat eindelijk
in onze contreien ook iemand dat genre afdekt, de schrik zit er ook in dat dat d’Arc zich onvoldoende van deze vergelijkingen zal kunnen ontdoen. Met
een indrukwekkende stem en neus voor goede covers (Sinead O’Connor) waren er in Brussel toch redenen genoeg om haar daartoe in staat te achten.
Johannes Sigmond leende als notoir wielerliefhebber in 2006
voor zijn artiestennaam dan weer de familienaam van de (weinig bekende) Deense
renner Verner Blaudzun en startte vervolgens zijn opmars in de Lage Landen. Het
waren de albums ‘Heavy Flowers’ (’11) en ‘Promises of No Man’s Land’ (’14)
waarmee dankzij enkele sterke singels ook bij ons successen werden geboekt. De
vergelijking met Arcade Fire omzeilen in een Blaudzun recensie is als in de
koers een valpartij trachten te ontwijken – bijzonder moeilijk dus - want ook
nu weer deelde de Nederlander naast de muzikale gelijkenis ook het extraverte
en optimistische karakter van het live gebeuren met de Canadezen. De AB Club reageerde
enigszins nog afwachtend bij opener ‘Wide Open’ (één van de hoogtepunten van
die nieuwe plaat trouwens) maar nadat Johannes de zegen had gegeven dat het
ondanks de oorlog in Oekraïne best mocht om ons weer uit te leven werd
opvallend uitbundiger gereageerd op ‘Islands’, ‘Hey now’ en ‘My hero’; stuk
voor stuk songs die nooit gaan vervelen en u daags na een Blaudzun concert geheid
op repeat zet.
Tegenover die ogenschijnlijke “poppy” lichtheid staat in het Blaudzun universum
ook wat pathos en dramatiek (‘Flame in my head’) maar dat werd dan weer zo
innemend gebracht dat onze aandacht geen moment verloren ging. Met Sigmond die
afkomstig is uit de (religieuze) Pinsterbeweging heeft ieder Blaudzun concert wel
iets weg van een viering maar nergens wordt het pathetisch of overvalt ons de
neiging om een wierookstokje te laten opbranden. Sigmond schrijft songs die
overlopen van melodie, met veel oog voor detail in elkaar zijn geknutseld en ook
live door zijn begeleiders uitstekend naar het podium worden vertaald. Anderhalf
uur Blaudzun bracht in Brussel veel werk uit het nieuwe album alsook een
opvallende vertegenwoordiging uit het knappe ‘Heavy flowers’. ‘Promises of No
Man’s Land’ – het enige nummer overigens uit de gelijknamige succesplaat -
vormde in een lang uitgesponnen versie het orgelpunt van een concert dat
feestelijke allures had en in verkorte versie als perfect festivalvoer kan worden
opgediend. Nu er eindelijk weer een echte festivalzomer voor ons zal worden
uitgerold kunnen we alleen maar hopen dat ook dit Blaudzun daar royaal zal
mogen van mee profiteren. Het Nederlandse Pinkpop heeft alvast niet getwijfeld
om de groep voor de zoveelste keer aan hun affiche toe te voegen.
No comments:
Post a Comment