Saturday, March 26, 2022

Blaudzun + Emmy d'Arc AB Club/Brussel 19/03/22

Bijzonder gecharmeerd door de recente Toots Sessie van Emmy d’Arc konden we niet aan de verleiding weerstaan om vorige zaterdag de jongedame live te gaan zien in de AB Club. We namen er maar al te graag de hoofdmoot van de avond bij, het Nederlandse Blaudzun, dat met ‘Lonely City Exit Wounds’ begin dit jaar nog maar eens een fantastische plaat had afgeleverd. We kunnen ons het jaartal niet meer voor de geest halen dat een voorprogramma ons nog eens uit ons kot lokte. Die culturele lockdowns, en het lossen ervan, doen wat met een mens. Zoveel is zeker.

Emmy d’Arc, blijkbaar een verwijzing naar de vrijheidsstrijdster met dezelfde familienaam, is de artiestennaam van de Limburgse Ine Tiolants. U geeft het beslist ook toe, een naam die een opkomende zangeres anders veroordeelt om rond de kerktoren te moeten blijven hangen. d’Arc kwam in 2018 aan de oppervlakte via een talentenjacht op radiostation MNM. Kortgeleden verscheen een eerste EP die ze in de AB op één nummer na moedig links liet liggen om uit te pakken met nieuw werk. Helemaal solo en akoestisch gewaagde ze zelf van een soort “try-out” te spreken. De namen Amy McDonald (waarvoor ze recent overigens in de grote zaal van de AB mocht openen), KT Tunstall, Lissie en Melissa Eheridge diepten bij het horen en zien van d’Arc in de AB Club sneller op dan rechtse trollen op sociale media wanneer een Groene minister een scheet laat (of niet). Hoe blij we ook zijn dat eindelijk in onze contreien ook iemand dat genre afdekt, de schrik zit er ook in dat dat d’Arc zich onvoldoende van deze vergelijkingen zal kunnen ontdoen. Met een indrukwekkende stem en neus voor goede covers (Sinead O’Connor) waren er in Brussel toch redenen genoeg om haar daartoe in staat te achten.

Johannes Sigmond leende als notoir wielerliefhebber in 2006 voor zijn artiestennaam dan weer de familienaam van de (weinig bekende) Deense renner Verner Blaudzun en startte vervolgens zijn opmars in de Lage Landen. Het waren de albums ‘Heavy Flowers’ (’11) en ‘Promises of No Man’s Land’ (’14) waarmee dankzij enkele sterke singels ook bij ons successen werden geboekt. De vergelijking met Arcade Fire omzeilen in een Blaudzun recensie is als in de koers een valpartij trachten te ontwijken – bijzonder moeilijk dus - want ook nu weer deelde de Nederlander naast de muzikale gelijkenis ook het extraverte en optimistische karakter van het live gebeuren met de Canadezen. De AB Club reageerde enigszins nog afwachtend bij opener ‘Wide Open’ (één van de hoogtepunten van die nieuwe plaat trouwens) maar nadat Johannes de zegen had gegeven dat het ondanks de oorlog in Oekraïne best mocht om ons weer uit te leven werd opvallend uitbundiger gereageerd op ‘Islands’, ‘Hey now’ en ‘My hero’; stuk voor stuk songs die nooit gaan vervelen en u daags na een Blaudzun concert geheid op repeat zet.
Tegenover die ogenschijnlijke “poppy” lichtheid staat in het Blaudzun universum ook wat pathos en dramatiek (‘Flame in my head’) maar dat werd dan weer zo innemend gebracht dat onze aandacht geen moment verloren ging. Met Sigmond die afkomstig is uit de (religieuze) Pinsterbeweging heeft ieder Blaudzun concert wel iets weg van een viering maar nergens wordt het pathetisch of overvalt ons de neiging om een wierookstokje te laten opbranden. Sigmond schrijft songs die overlopen van melodie, met veel oog voor detail in elkaar zijn geknutseld en ook live door zijn begeleiders uitstekend naar het podium worden vertaald. Anderhalf uur Blaudzun bracht in Brussel veel werk uit het nieuwe album alsook een opvallende vertegenwoordiging uit het knappe ‘Heavy flowers’. ‘Promises of No Man’s Land’ – het enige nummer overigens uit de gelijknamige succesplaat - vormde in een lang uitgesponnen versie het orgelpunt van een concert dat feestelijke allures had en in verkorte versie als perfect festivalvoer kan worden opgediend. Nu er eindelijk weer een echte festivalzomer voor ons zal worden uitgerold kunnen we alleen maar hopen dat ook dit Blaudzun daar royaal zal mogen van mee profiteren. Het Nederlandse Pinkpop heeft alvast niet getwijfeld om de groep voor de zoveelste keer aan hun affiche toe te voegen.

No comments: