Sunday, April 10, 2022

Fontaines D.C. TRIX/Antwerpen 8/04/22

Wie naast ons aan de toog van zaal Trix zou zijn verschenen op 30 maart ’21 mocht met ons mee het glas heffen op het nieuwe jaar, zo sloot ons eindejaarsschrijven  van 2020 af. Daarin hielden we immers nog wat hoop levendig voor een spoedige ommekeer in de pandemie en dat het concert van Fontaines D.C., dat met hun ‘A hero’s death’ in dat bewuste blogstukje overigens geprezen werd als “plaat van het jaar”, zoals gepland zou kunnen doorgaan. Niet dus, we kregen er zelfs nog een jaar wachten bovenop. Vrijdagavond was er echter geen houden meer aan en liepen we – de leuke slogan “Welkom thuis” prijkte boven de ingang – zaal Trix binnen. Gelukzaligheid kreeg meteen een gezicht, het onze!

U wil hier niet lezen wat mosterd met onze darmen doet maar gelukkig bleef dat effect ons toch bespaard tijdens support-act Just Mustard. Jammer genoeg is dat meteen ook het beste wat we te melden hebben over de live verrichtingen van de groep want wat misschien wel een aangename kennismaking had kunnen worden werd verpest door een overstuurd geluid. Ook niet helpend was dat zangeres Katie Ball niet meteen blijk van veel dynamiek gaf en de songs voornamelijk leken te zijn gecomponeerd rond één repetitief gitaareffectje. “Trop” wordt al snel te veel in dat geval. (Nog) Niet goed genoeg was dan ook het logische verdict na 30 minuten Just Mustard.

Tegenover wat Fontaines D.C. te bieden had was het voorprogramma een wel erg pijnlijk zwaktebod, we zouden in de coulissen van Trix dan ook niet graag in hun schoenen hebben gestaan vorige vrijdag. Het vijftal opende immers met ‘A hero’s death’ alsof meteen een bisreeks werd ingezet. Na twee jaar amper te hebben gespeeld moet er klaarblijkelijk niet meer worden warmgelopen aan het begin van een concert en schoten de Ieren aldus op volle kracht uit de startblokken in Antwerpen. Met de groepsleden op het podium netjes uit elkaar en weinig onderlinge interactie wordt een wat koele afstandelijkheid gecreëerd (10 op de schaal der coronamaatregelen wel!) maar vergis u niet: deze band speelt hechter samen dan een voormalig tweedeklasser op kop in onze eerste nationale voetbalreeks. Dat het tekstueel niet overloopt van joligheid bij Fontaines D.C. is nog een understatement. Van huiselijk geweld en stroef draaiende relaties gaat een mens niet spontaan met de heupen wiegen maar de ritmiek van vele van de songs laat een zaal geen andere optie dan te bewegen en dat zag je gaandeweg ook gebeuren in TRIX. Tegen afsluiter ‘Boys in the better land’ (dwingender kan een nummer niet klinken) was er vooraan het podium dan ook geen houden meer aan. Dat we niet alleen zelf maar ook rondom ons bij velen stukjes tekst uit de nummers zagen opgepikt worden onderstreept ook de inhoudelijke kracht van het songmateriaal. Dat gold evengoed voor de laatst verschenen singels (‘I love you’, ‘Jackie down the line') uit het nieuwe album ‘Skinty Fia’ dat pas over een kleine 2 weken in de winkel ligt. Uit die nieuwe haalde de groep in de bissen ook nog het minder voor de hand liggende maar daarom niet minder indrukwekkende ‘Nabokov’, voor het overige werd de ruggengraat van het concert vooral gevormd door nummers uit debuut ‘Dogrel’ aangevuld met een handvol uit hun tweede.

Zanger Grian Chatten wisselde slechts 2 dank-u’s uit met het publiek. Waar zwijgzaamheid een smet kan zijn is het bij Fontaines D.C. de juiste houding aangezien de muziek zo veel zeggingskracht heeft. De man bedient zich dan ook vooral van aanmoedigende handgebaren in de richting van het publiek, stampt meermaals ostentatief zijn microfoonstatief tegen de grond en loopt tussendoor enigszins nerveus rondjes te draaien op het podium. Het lijkt er geenszins om gedaan, sterker nog, het past bij het geheel als vuurwerk op een Rammstein avond.

Fontaines D.C. had een groep kunnen zijn die eind jaren 70 stormenderhand de Europese podia inpalmde. Dat verraadt zich ook aan de vele oudere jongeren die overduidelijk op hen afkomen. Maar ook anno 2022 zijn zij ontegensprekelijk dé groep waar het nu om te doen is. Drie platen op rij maken die boven de middelmaat uitsteken en live dermate indrukwekkend uit de hoek komen kan bezwaarlijk nog toeval worden genoemd. Het is nog vroeg op het jaar maar qua liveprestatie ligt de lat al bijzonder hoog nu.

No comments: