Friday, July 08, 2022

Nile Rodgers & Chic Arena 5/Brussel 6/07/22

Muzikale succesformules bestaan want telkens Nile Rodgers, nadat hij eind jaren 70 bijval had geoogst met Chic, ergens werd bij geroepen was een hit in wording. Dat hij enkele van de allergrootsten (Daf Punk, Madonna, Diane Ross, David Bowie) aan hun (mega-)successen heeft geholpen straalt dan ook in positieve zin op de man zelf af. Bovendien dragen alle nummers waar hij bij betrokken is onmiskenbaar zijn stempel. Dat laatste is de insteek van ‘Nile Rodgers & Chic’ waar hij nu al vele jaren uiterst succesvol de wereld mee rondtoert. Er zijn jaren geweest waarin Rodgers daarmee de “kleinere” festivals (Polé Polé Gentse Feesten, 2005) mocht verblijden, de laatste jaren staan alle prestigieuze festivals in de rij om deze levende jukebox aan hun palmares te kunnen toevoegen. Des te verrassender vonden we het dat Werchter (in tegenstelling tot het Nederlandse Pinkpop) hier deze zomer niet voor had getekend want dit is zonder twijfel de gedroomde afsluiter voor The Barn, zoals we zelf aan de lijven mochten ondervinden op het iconische Belgiëplein in Brussel, mét zicht op het Atomium.

De 9 ballen van dat laatste monument glitterden een avond lang overigens als nooit tevoren want de 9 m/v tellende bezetting stak van wal met een stel discokrakers die elke kinésist overbodig maken om stramme spieren los te krijgen: ‘Chic Cheer’, ‘Dance Dance Dance’, ‘Everybody dance’ en ‘I want your love’. Amper een kwartier ver en we wisten het al: dit wordt een mooie avond. Van alle muzikanten die Rodgers om zich heen heeft staan is behalve hemzelf niet één terug te brengen tot de originele bezetting van Chic. Van de zangeressen die de heren destijds bij stonden is sindsdien niet veel meer vernomen en drummer Tony Thompson en (de al even invloedrijke) bassist Bernard Edwards lieten inmiddels het leven. Vreemd genoeg bracht van die laatste twee Rodgers enkel aan Edwards hulde en droeg het destijds aan Sister Sledge afgeleverde ‘Thinking of you’ aan hem op. Zij die hun respectievelijke plaatsen mochten innemen kweten zich in Brussel uitstekend van hun taak: Jerry Barnes op bas, de onnavolgbare Ralph Rolle op drums en Kimberly Davis en Audrey Martells als dienstdoende zangeressen. Die laatsten kregen de kans om in de schoenen te gaan staan van Diana Ross en Sisters Sledge en deden dit op ‘I’m coming out/Upside down’, ‘We are family’ en ‘Lost in music’ voortreffelijk. Rodgers was niet te bescheiden om ook uit te pakken met enkele songs die hij weliswaar niet geschreven heeft maar waarvan toch mag gesteld worden dat hij ze als producer gemaakt heeft tot wat ze zijn geworden. Zo passeerden in Brussel ook ‘Like a virgin’ en ‘Material girl’ van Madonna, ‘Notorius’ van Duran Duran en ‘Modern love’ en ‘Let’s dance’ van David Bowie; de één al wat langer dan de ander want dit Chic bedient zich graag van de medley tactiek. Waar Rodgers nog het meest trots op lijkt is dat hij als oude heer van stand werd (her-)opgevist door het Parijse duo Daft Punk voor hun ‘Get lucky’. Er bestaat geen twijfel over dat dit de marktwaarde van Rodgers en zijn ensemble de voorbije jaren gevoelig heeft opgekrikt. ‘Get lucky’ was dan ook, met de boodschap dat Rodgers zich als “the luckiest man on earth” beschouwd aangezien hij 2 maal kanker heeft overwonnen, de opstap naar een wervelende finale waarin de nadruk nog eens lag op het roemrijke verleden van Chic: ‘My Forbidden lover’, het onverslijtbare ‘Le Freak’ en ‘Good times’ waarin ook een stukje van ‘Rappers delight’ zat (Sugar Hill Gang) waar Rodgers destijds met terugwerkende kracht royalty’s is voor gaan vragen.

De van sympathie overlopende Rodgers benadrukte nog eens dat hij bij het maken van al deze songs zijn hart en ziel erin heeft gestopt en dat alleen maar voor u en mijn “good times” (“leave your cares behind”). Reken maar dat we dat laatste hebben gehad (én gedaan) op deze masterclass funk en disco die na het live gebeuren trouwens nog doorging met Dimitri From Paris, een dj die disco hoog in het vaandel houdt en een persoonlijke connectie heeft met Rodgers. Willen we dat laatste eigenlijk niet allemaal? Te beginnen bij de Werchter-programmatoren. 

No comments: