Friday, July 22, 2022

Toto Pop-Up Arena/Middelkerke 21/07/22

‘Africa’ van Toto – een mens denkt haast even snel aan de hit als aan het continent – is een song voor de eeuwigheid. Ook al dateert het nummer van 1982, het blijft zich een weg zoeken naar nieuwe generaties en wordt zelfs, tot grote ergernis van sommigen, weer massaal tijdloze lijsten ingestemd. Van alle muzikanten die het destijds mee opnamen telt de huidige formatie van de groep nog één origineel lid, met name gitarist/zanger Steve Lukather. Met 15 incarnaties op hun teller – dat rekende Lukather tussen 2 nummers door voor ons snel even uit – is de groep al lang het punt voorbij dat zoiets voor hun publiek nog écht van tel is getuige enkele duizenden die op onze Nationale Feestdag toch weer vlotjes de weg vonden naar de Middelkerkse Pop-up Arena. Bij de groepssamenstelling is in hun bestaan echter wel 1 constante te detecteren: het zijn of (all time) vrienden van de band of gerenommeerde studiomuzikanten, vaak beiden. In deze bezetting zijn zeker Warren Ham (zang, percussie, saxofoon), toetsenman Dominique Talpin en drummer Robert “Sput” Searight het vermelden waard. Ook prominent aanwezig naast Lukather is zanger Joseph Williams die sinds enkele jaren terug vaster in het zadel zit nadat hij omwille van lamentabele zangprestaties en middelenmisbruik bij één van zijn vorige episodes (1986-88) nog gedwongen de laan werd uitgestuurd. Ouder en wijzer legde Williams in Middelkerke een vlekkeloos parcours af trouwens. Dat laatste gold overigens voor iedereen die op het podium stond want dit “herboren” Toto, zoals Lukather het ook zelf bestempelde, klinkt frisser dan de voorgaande gedaantes waarmee we hen laatst nog waren gaan zien (2006, 2016) en knoopt daarmee aan bij roemrijkere periodes (1992) waar we met plezier nog aan terugdenken. In de achterkamers van de groep woedde de voorbije jaren immers juridisch getouwtrek waarbij vooral de nazaten van de overleden Toto broers Jeff en Mike Porcaro zeggenschap opeisten over welke koers het vlaggenschip nu nog wel of niet moest varen. Weinig bevorderlijk allemaal voor “de sfeer op het werk”, zo veel was duidelijk. Ontdaan van dat juk lijkt vooral ook Steve Lukather gelukkiger dan ooit. Het plezier dat de man te midden van zijn nieuwe spitsbroeders tentoon spreidde in Middelkerke was ontroerend, ook zijn (fabuleus) gitaarspel etaleerde weer meer gevoel dan de grenzeloze technische bagage die van de man jarenlang één van de meest gevraagde sessiemuzikanten ter wereld maakte.

Van een groep als Toto kan je zelfs maar een beetje fan zijn. Het volstaat immers een handvol hits te kennen waar de groep steevast mee zal uitpakken om tevreden door een concert van hen te worden geloodst. ‘Rosanna’, een vroeg ‘Hold the line’ en ‘Africa’ zouden ook in die optiek zelfs in een duffe ambtenaars-uitvoering aan de verwachtingen hebben voldaan maar tot onze vreugde klonken ze in Middelkerke alsof ze nog stormenderhand de hitlijsten aan het innemen waren. En ook wanneer diepere lagen van hun songcatalogus werden verkend (‘White sister’, ‘Waiting for your love’ en ‘Kingdom of desire’) eigenden de nieuwe leden van de Toto familie zoals Lukather ze noemde de songs zich toe alsof ze al jaren aan hen toebehoorden en waar elk kritisch stel oren, de onze dus, alleen maar tevreden mee kon zijn. Uiteraard werden oude leden geëerd en bekrachtigde Lukather ook in Middelkerke nog eens dat zonder hen er van Toto überhaupt geen sprake zou zijn geweest maar blijdschap met het succes van deze reïncarnatie nam zichtbaar de bovenhand. Pleinen en zalen lopen er in Europa op dit moment immers vlot voor vol en toerend met Journey kunnen ze de interesse zelfs in Amerika weer wat aanwakkeren, sinds hun hoogdagen begin jaren ’80 een gemis dat als een schaduw over de groep is blijven hangen. Voor wie met een gebroken hart in Middelkerke verzeild was geraakt zal een groots ‘I won’t hold you back’ en het iets brozere 'I’ll be over you’ even slikken geweest zijn. Los van het feit dat het Lukather songs zijn die hij dit keer opvallend mooi inkleurde op gitaar, zou elk Toto concert zonder deze twee een gigantisch gat vertonen. Dat Williams die knap zijn voorganger Bobby Kimball eerde in diens ‘You are the flower’ ook een deel van de rijke geschiedenis mee heeft belichaamd kwam dan weer tot uiting in bevlogen versies van ‘Till the end’, ‘Pamela’, een fors ‘Home of the brave’ en enige bis ‘Stop loving you’. Daarmee was het vat aan grote hits helemaal tot op de bodem geledigd. De wat saaie solo-spots van de toetsenman en drummer, evenals de wat overbodige Beatles cover ‘With a little help from my friends’ die onmogelijk de versie van Joe Cocker kan verbeteren, zelfs niet evenaren, namen we er in Middelkerke voor lief bij.

Nu streaming, nog meer dan in het vinyl en CD tijdperk, de eeuwigheidswaarde van muziek nog heeft versterkt pikken ook alle rechtmatige eigenaars van Toto hun graantje mee. Ze mogen dan ook Steve Lukather bijzonder dankbaar zijn dat hij mét nieuwe enthousiastelingen de muzikale erfenis ook langs podia over de ganse wereld op meer dan verdienstelijke wijze mee onder de aandacht wil blijven houden. Eventuele tribute bands die in het gat willen springen dat zonder deze zoveelste incarnatie zou ontstaan bergen dan ook best hun ambities nog wat op.

No comments: